Výměna brzdových kotoučů na motocyklu

Dobré brzdy jsou v silničním provozu naprosto nezbytné. Pravidelná kontrola brzdového systému je proto pro každého motocyklistu naprostou nezbytností, a to nejen jednou za dva roky při hlavní prohlídce.

HOW TO: Výměna brzdového kotouče
Louis videa Jak na to
TOTO je NEJRYCHLEJŠÍ způsob výměny brzdové kapaliny | JAK NA TO

HOW TO: Výměna spojkové a brzdové páky
HOW TO: Výměna brzdových destiček na motocyklu
SPRÁVNÉ použití momentového klíče

Pozor: Práce na brzdovém systému podle následujících pokynů smí provádět pouze zkušení "mechanici". Neriskuj žádné bezpečnostní nedostatky! Pokud nejsi přesvědčen o svých schopnostech, svěř práci na brzdovém systému svému servisu! 

Opravdu správné brzdění

„Správné brzdění" je v dnešním silničním provozu naprosto životně důležité. Pravidelná kontrola brzdového systému je proto pro každého motocyklistu naprostou nutností - „zástupce TÜV" by ji měl provádět častěji než jen jednou za dva roky. Údržba brzdového systému zahrnuje výměnu zastaralé brzdové kapaliny, výměnu opotřebovaných destiček a kontrolu brzdových kotoučů. Každý brzdový kotouč má výrobcem stanovenou minimální tloušťku, která nesmí být překročena. Ta by se měla kontrolovat mikrometrickým šroubem, nikoli posuvným měřítkem, protože na brzdovém kotouči se v důsledku úběru materiálu na nejvzdálenějším okraji vytvoří malý výstupek, který by při použití posuvného měřítka měření zkreslil.

Brzdový kotouč je nutné vyměnit nejen tehdy, když je překročena mez opotřebení. Při vysokých brzdných silách dosahují brzdové kotouče teplot až 600 °C. 

Zejména v důsledku rozdílných teplot vnějšího kroužku a nosné hvězdy brzdového kotouče dochází k nerovnoměrné tepelné roztažnosti, která může vést k deformaci kotouče. Extrémní teploty se vyskytují i v každodenním životě. Při sjezdech (většinou ještě s těžkými zavazadly a spolujezdcem) se teploty kvůli neustále zatažené brzdě vyšplhají do závratných výšek. Často dochází k tomu, že se pístky třmenů zasekávají, což způsobuje vysoké teploty a kotouče se v důsledku neustálého kontaktu s podložkou velmi opotřebovávají. I v tomto případě může dojít k deformaci kotoučů, zejména u kotoučů s velkým průměrem a pevně zavěšených kotoučů.

U moderních motocyklů se levné pevné kotouče používají tam, kde je brzda relativně málo zatížená. Dnešní moderní technologií jsou plovoucí kotouče na přední nápravě, které mají následující výhody:

  • Snížení rotační hmotnosti zvyšuje ovladatelnost
  • méně neodpružených hmot
  • lepší přizpůsobení materiálů požadavkům
  • spontánnější reakce brzd
  • snížená tendence brzdových kotoučů k deformaci

Plovoucí kotouče mají vnitřní kroužek, který je přišroubován k náboji kola, a pohyblivé "plováky" zajišťují spojení s vnějším kroužkem, do něhož zapadají brzdové destičky. Překročí-li toto spojení axiální vůli 1 mm, brzdový kotouč klape a musí se vyměnit. Jakákoli radiální vůle vytváří při brzdění jakýsi „doběh" a TÜV ji rovněž hodnotí jako závadu.

Pokud je třeba brzdový kotouč vyměnit z důvodu deformace, je třeba zkontrolovat také následující možné příčiny poruchy, které mohou mít za následek deformaci kotouče, protože brzdový kotouč nemusí být rovnoběžný s brzdovými pístky v brzdovém třmenu:

  • Je přední vidlice správně seřízena / namontována bez deformace?
  • Je brzdový systém správně nastaven (originální brzdový třmen nebo třmen odpovídající vozidlu, optimálně seřízený s brzdovým kotoučem při montáži)?
  • Jsou brzdové kotouče na náboji zcela rovné (nerovná styčná plocha může být způsobena například zbytky barvy nebo loktitu)?
  • Je kolo správně vedeno na ose kola a vycentrováno v přední vidlici?
  • Je tlak v pneumatikách správný?
  • Je ložisko kola v pořádku? 

Brzdový kotouč je však nutné vyměnit nejen tehdy, když klesne pod hranici opotřebení, je pokřivený nebo jsou opotřebované plováky. Silně odřený povrch také vede ke znatelnému zhoršení brzdného účinku - i zde pomůže pouze výměna kotouče. U dvoukotoučových brzd je třeba vždy vyměnit oba brzdové kotouče.

Pro dosažení optimálního brzdného účinku nového brzdového kotouče je nutné jej vždy namontovat s novými brzdovými destičkami. I když jsou staré destičky stále nad hranicí opotřebení, nelze je již použít, protože jejich povrch se přizpůsobil struktuře opotřebení starého kotouče a na novém kotouči by již optimálně neseděly - to by mělo za následek špatný brzdný účinek a zvýšené opotřebení nového kotouče.

Zkontroluj, zda je zakoupený kotouč schválen pro použití ve tvé oblasti použití pro příslušné vozidlo na základě přiloženého ABE. K instalaci používej pouze vhodné nářadí. K řádnému dotažení šroubů brzdového kotouče a třmenu je třeba použít momentový klíč Momentový klíč musí být k dispozici. Utahovací momenty a informace o brzdovém systému tvého vozidla nalezneš v dílenské příručce k tvému modelu vozidla nebo se obrať na autorizovaný servis. 


Výměna brzdového kotouče - takto se to dělá

Krok 1: Zvednutí motocykl, uvolnění brzdových třmenů a jejich zavěšení

Krok 1: Zvednutí motocykl, uvolnění brzdových třmenů a jejich zavěšení

01 - Uvolnění brzdových třmenů

Nejprve motocykl pevně zvedni, aby bylo příslušné kolo, na kterém se bude pracovat, odlehčené. Pokud na motocyklu není hlavní stojan, je nutné k tomuto účelu použít zvedák. Nejprve vyjmi brzdový třmen (brzdové třmeny) z uchycení a vyměň brzdové destičky podle příslušného servisního tipu k brzdovým destičkám. Potom zavěs příslušný brzdový třmen na vozidlo, např. pomocí izolovaného drátu, aby nepřekážel při následující demontáži kola - nenechávej jej jednoduše "viset" na brzdové hadici.


Krok 2: Odstranění kola

Krok 2: Odstranění kola

02 - Odstranění kola

Uvolni osu kola a vyjmi kolo z přední vidlice/zadní kyvné vidlice. Pokud nelze osu kola snadno uvolnit, nejprve zkontroluj, zda je stále zajištěna, např. přídavnými upínacími šrouby. Pokud se šrouby stále nedaří povolit, pomůže ti servisní tip k povolování šroubů.


Krok 3: Povolení upevňovacích šroubů brzdového kotouče

Krok 3: Povolení upevňovacích šroubů brzdového kotouče

03 - Uvolnění starého brzdového kotouče

Polož kolo na vhodnou pracovní plochu a křížem povol upevňovací šrouby brzdového kotouče. Používej kvalitní nářadí, zejména pro zaseknuté šrouby s vnitřním šestihranem, a dbej na to, aby byl nástroj co nejhlouběji v šestihranné objímce - jakmile jsou hlavy šroubů zničené tak, že je nástroj nemůže uchopit, stává se vyjmutí šroubu problémem. Pokud jsou šrouby velmi utažené, často pomůže zahřátí horkovzdušným vysoušečem a údery kladivem do nástroje, aby se uvolnily. Pokud je šestihran v hlavě šroubu zaoblený, můžeš si pomoci tak, že do něj zatlučeš bit o jednu velikost větší a šroub jím povolíš.


Krok 4: Odstranění starého brzdového kotouče

Krok 4: Odstranění starého brzdového kotouče

04 - Odstranění starého brzdového kotouče

Sundej starý brzdový kotouč (kotouče) z náboje a očisti úložnou plochu. Veškeré nerovnosti (zbytky barvy, zbytky loktitu atd.) je třeba odstranit. To také usnadňuje čištění ráfku a nápravy. Pokud je náprava zrezivělá, můžeš rez odstranit například smirkovým papírem.


Krok 5: Montáž a upevnění nového brzdového kotouče

Krok 5: Montáž a upevnění nového brzdového kotouče

05 - Montáž nového brzdového kotouče

Nyní namontuj nový brzdový kotouč/kotouče. Utahuj upevňovací šrouby křížem s utahovacím momentem podle pokynů výrobce vozidla. Silně zkorodované nebo poškozené původní upevňovací šrouby je třeba vyměnit za nové.


Upozornění: Pokud výrobce doporučuje použití zajišťovačů závitů, používej je opatrně a šetrně. Zajišťovací kapalina nesmí v žádném případě vtékat pod styčnou plochu brzdového kotouče, protože jinak by mohlo dojít ke ztrátě rovnoběžnosti kotouče, což by mělo za následek "tření" při brzdění. Montáž kola a brzdových třmenů se provádí v opačném pořadí než demontáž. Před montáží lehce namaž osu kola tukem, abys zabránil jejímu rezivění. Vezmi na vědomí směr jízdy přední pneumatiky a utáhni všechny šrouby momentem stanoveným výrobcem.


Krok 6: Kontrola brzd a kol

Krok 6: Kontrola brzd a kol

06 - Kontrola brzd a kol

Před použitím válce ruční brzdy se ujisti, že je v nádržce brzdové kapaliny dostatek místa pro její vyšší hladinu. Nové destičky a kotouče vytlačují kapalinu ze systému nahoru a nesmí překročit značku "maximum". Ovládej hlavní brzdový válec tak, aby došlo ke kontaktu brzdových destiček. Zkontroluj tlakový bod brzdy. Po uvolnění brzdy zkontroluj volný pohyb kola. Pokud brzda táhne, může se jednat o chybu montáže nebo jsou brzdové pístky zaseknuté v brzdovém třmenu.

Upozornění: Povrch brzdových destiček nesmí při práci přijít do styku s mazivy, pastami, brzdovou kapalinou nebo jinými chemikáliemi. Pokud dojde k takovému znečištění, je třeba brzdové kotouče vyčistit čističem brzd. 


Pozor: Během prvních 200 kilometrů je třeba nové brzdové kotouče a destičky zaběhnout a během této doby, pokud to jízdní situace dovoluje, se vyvarovat prudkého a nepřetržitého brzdění, stejně jako nechat brzdy "táhnout", což může způsobit přehřátí brzdových destiček a ztrátu jejich třecí hodnoty.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar