Nákup helmy: Takhle najdeš tu správnou motorkářskou helmu
Nejdůležitější kritérium při výběru helmy je správný tvar!
I ten nejlepší design je vedlejší, když helma tlačí nebo je příliš volná. Když se tedy helma má stát tvým věrným společníkem na další roky, nasaď si ji před koupí na hlavu – a to minimálně na čtvrt hodiny. Udělej si také čas, aby ses seznámil s hledím a zapínáním podbradního pásku. Důležité: Při zapnutém podbradní pásku nesmí být v žádném případě možné helmu stáhnout z hlavy. Ve všech pobočkách Louis máš také možnost vzít si požadovaný model na zkušební jízdu (až na 24 hodin).
Nosíš brýle? Pak si určitě vezmi brýle sebou, když si chceš koupit novou helmu. K čemu je nejpohodlnější helma, když se brýlové obroučky nevejdou mezi hlavu a polstrování.
A ještě jeden důležitý tip: Chraň své uši! Každá helma produkuje více či méně silný hluk větru. To znamená další stres pro řidiče a může vést v dlouhodobém horizontu k poškození sluchu. Ideální ochranu poskytují špunty do uší, které jsou speciálně vyrobeny pro motorkáře, jako např. Motosafe-Serie od Alpine. Díky tomu je jízda na delší vzdálenosti mnohem uvolněnější a ty se neunavíš tak rychle.
Kromě tvaru hraje důležitou roli při výběru ochrany hlavy také zamýšlené použití. Jako pomůcka pro rozhodování zde představení nejdůležitějších tvarů helem:
Nejčastěji používaný tvar helmy. Chránič brady se postará o maximální ochranu hlavy. Díky aerodynamickému tvaru je tato helma vhodná pro vysoké rychlosti. Široké spektrum použití sahá od každodenního dojíždění do práce až po jízdu na závodní dráze.
Varianta celoobličejové helmy. Snadněji se nasazuje a obvykle je vybavena integrovanou sluneční clonou. Kvůli výklopné mechanice bývá o něco těžší. Rozsah použití: všechno kromě terénu a závodní dráhy. Obzvláště oblíbená u jezdců na cestování.
Na akci v terénu, na které teče pot. Motokrosové helmy se obejdou bez hledí, které by se stejně jen zamlžilo. Chránič brady je vytažen daleko dopředu. Proti kamenům a blátu chrání velké stínítko. Důležité v terénu: relativně nízká hmotnost a výrazné větrání. Na druhou stranu je tu dost špatná aerodynamika, musí se také dokoupit ochranné brýle.
Kříženec integrální a motokrosové helmy, určený pro jezdce na velkých cestovních enduro motorkách. Výklopné hledí předurčuje tyto helmy do špatného počasí a na dlouhé trasy, stínítko a bradová část se ale hodí také na výlety po štěrkových cestách.
Otevřená helma bez chrániče brady. Jasně, že otevřená helma nikdy nemůže nabídnout stabilitu a bezpečnost jako celoobličejová helma. Na druhou stranu jsou otevřené helmy většinou mnohem lehčí a při vysokých teplotách vzdušnější. Pro vysoké rychlosti jsou vhodné jen omezeně.
Pokud je to možné, s helmou tohoto typu bys neměl chodit na zkoušku na řidičský průkaz. Taková braincap může vypadat dobře a být vzdušná v horkých dnech, nesplňuje ale kritéria bezpečnostní normy ECE-22.
Takhle najdeš tu perfektní helmu
Pomocí několika otázek tě poradce pro helmy Louis provede individuálním výběrem helmy, která se hodí pro tvoje požadavky.
A která helma teď splňuje požadavky StVO (německých pravidel silničního provozu)?
Zcela jednoduše: Každá helma, která byla testována podle aktuálně platné normy ECE-22/05 a má odpovídající štítek, například na vnitřním polstrování nebo na podbradním pásku.
Zákonodárce do značné míry nechává na nás motorkářích, jak se ochráníme před zimou, mokrem a případnými následky nehod. Ovšem paragraf 21a StVO (německých pravidel silničního provozu) stanoví, že „během jízdy musíme nosit vhodnou ochrannou helmu“.
Trochu jiná je situace při praktické části zkoušky na řidičský průkaz. Zde platí to, co je uvedeno v příloze 7 vyhlášky o řidičských průkazech (FeV): „Ke zkouškám ve třídách A, A1, A2 a AM musí mít uchazeč vhodné ochranné oblečení na motorku, které se skládá z vhodné motorkářské helmy, motorkářských rukavic, přiléhavé motorkářské bundy, chrániče páteře (pokud není součástí motorkářské bundy), motorkářských kalhot a motorkářských holínek s dostatečnou ochranou kotníků.“