Tipy pro příští hlavní prohlídku

Neboj se schůzky s TÜV! Po přečtení těchto tipů budeš vědět, co přátelský zkoušející bude a co nebude akceptovat.

Tipy pro příští hlavní prohlídku

Tipy TÜV pro motocyklisty

Nezáleží na tom, co máš za lubem: Každé dva roky musí projít motorka celkovou kontrolou, ať už se jedná o první prohlídku po nové registraci nebo později. Louis shrnul, co bys měl zvážit.

Ať už jde o prodejce nebo soukromou osobu - je jedno, kdo své stroje předvádí - všechny postihne stejný osud. Hovoří se o TÜV, ale tuto službu nabízejí i další státem schválené zkušebny motorových vozidel, například GTÜ, KÜS nebo DEKRA. Kompetentní kontaktní osobu ve tvém okolí můžeš snadno najít na internetu. 

Všichni testují podle stejné normy, paragrafu 29 předpisů pro vydávání povolení k provozu na pozemních komunikacích (StVZO), a nyní si za tuto službu mohou účtovat až cca 80 eur. Tyto ceny se mezi konkurenčními poskytovateli služeb obvykle liší. 

Jak bylo řečeno: Každé dva roky se provádí různé způsoby hodnocení, které si můžeš přečíst v protokolu o zkoušce: "Bez závad", "Drobné závady", "Závažné závady" nebo dokonce "Nebezpečné pro jízdu". Pokud přeháníš, už dlouho se zpětně nedatují, a navíc toto: Pokud čekáš déle než dva měsíce, může být až o 20 % dražší! Tedy: Občas se podívej na poznávací značku.

Do jednoho měsíce by mělo být provedena opakovaná prohlídka za poplatek. Pokud ne, bude to opět dražší, protože potom je třeba provést novou hlavní prohlídku a podruhé zaplatit celý poplatek.

Aby se ti to nestalo, uvedli jsme v kontrolním seznamu vpravo několik bodů, které se obvykle kontrolují při hlavní prohlídce. Po dobré čtvrthodině už to víš.

Co je důležité při úpravě motocyklu?

Na rozdíl od dvouletého předvedení podle zákonných předpisů se obvykle musíš po úpravách znovu samostatně předvést, aby tvé provozní oprávnění nezaniklo. Tato prezentace není vyžadována pouze v případě, že jsi moped upravil, ale má všeobecné schválení typu (ABE) nebo schválení typu Evropského společenství (EC-BE) nebo takzvanou E-certifikaci pro úpravu nebo instalovaný díl. Ve všech ostatních případech musíš inspektorovi "prokázat", že tvoje vozidlo je způsobilé k účasti v německém silničním provozu.

Předpisy se liší podle toho, zda je vozidlo schváleno podle StVZO nebo podle práva EU. Vozidla s první registrací od 1.1.2017 podléhají normě Euro 4. Ty mají další předpisy, které značně ztěžují úpravy motocyklu. Informace o tomto velmi zvláštním a individuálním tématu najdeš na internetu.

Níže uvádíme všechna relevantní témata, o kterých víme. I přes naši snahu nemusí být tento seznam úplný. 

Upozornění: všechny uvedené předpisy platí pro Německo. V jiných zemích, včetně zemí EU, mohou platit jiné předpisy.


Řídítka/páky 

§§ 30, 61 StVZO
Řídítka a páky lze vyměnit za příslušenství.

  • Všechna řídítka s příslušenstvím musí být testovanými díly
  • Vždy by měl být přiložen certifikát nebo všeobecné schválení typu (ABE) (motocykl v něm musí být uveden!) Dále jsou zde uvedeny případné podmínky, nařízení o připojení a případně odkaz na "povinnou registraci")

Stupačky

§§ 30, 61 StVZO
Stupačky lze vyměnit za díly příslušenství.

  • Počet musí odpovídat počtu míst (2 na jedno místo)
  • Vždy by měl být přiložen certifikát nebo všeobecné schválení typu (ABE) (motocykl v něm musí být uveden!) Dále jsou zde uvedeny případné podmínky, nařízení o připojení a případně odkaz na "povinnou registraci")

Brzdy

§§ 30, 19, 41 StVZO // 93/14 EHS
Brzdové díly jsou typově zkoušené díly. Lze je vyměnit za příslušenství.

  • Brzdová vedení, např. „Stahlflex" s plastovým pláštěm nebo bez něj obvykle podléhají registraci nebo musí mít ABE (schválení typu)
  • Brzdová vedení nesmí být zkroucená, musí být položena bez oděru a musí být těsná
  • Brzdové kotouče, např. wave-kotouče, mají vždy certifikát nebo ABE a musí být určeny pro příslušný motocykl
  • Brzdové destičky musí mít národní (č. KBA) nebo mezinárodní (označení ES nebo EHK) schválení
  • Brzdové (originální) náhradní díly (v originálním provedení, schválené repliky) nemusí být registrovány

Kolo/pneumatika

§§ 30, 36 StVZO // 97/24 EHS
Vždy dbej na správnou velikost, přiřazení a označení (podrobnosti viz technický průkaz vozidla nebo osvědčení o registraci část 1)!

  • Dbej na správný směr chodu
  • Ujisti se, že máš správný typ a výrobce pneumatiky (v případě potřeby si stáhni homologaci výrobce z internetu, nech si ji případně orazítkovat a měj ji vždy u sebe)
  • V případě výměnných ráfků (např. PVM, Gate Speed atd.) zkontroluj přiřazení k typu motocyklu a případně jej nech zkontrolovat

Rám

§ 30 StVZO // 2002/24 ES
Rám musí být v původním stavu při dodání!

  • Svařování, vrtání nebo deformování, jakož i odstraňování materiálu, zejména leštění svárů, nejsou povoleny
  • Všechny úpravy (např. zkrácení zadního rámu atd.) musí být "registrovány"

Boční/hlavní stojan

61StVZO // 2009/78/ES
Bez něj to nepůjde!

  • Musí být k dispozici boční a/nebo hlavní stojan
  • Za normálních okolností nesmí být možné odjet s rozloženým stojanem
  • Stojan(y) musí být bezpečně upevněn(y) - obvykle pomocí dvou pružin nebo pružiny v kombinaci s přídržnou sponou nebo osvědčenou odolnou pružinou (10 000 cyklů)

Zakrytí kola

§ 30, 36a StVZO
Kryt kola ano nebo ne?

  • Pro motocykly platí vnitrostátní požadavek na zakrytí kola (150 mm nad středem nápravy - zcela zakrytý běhoun).
  • Pro motocykly s homologací ES není předepsán žádný specifický kryt kola
  • Přesto je třeba se vyvarovat nadměrného odstraňování krytů kol. Pokud změna způsobuje ohrožení provozu, může být vyžadován kryt kola
  • Viz také např. pokyny k instalaci "Odrazky" nebo „Koncového světla"

Zrcátka

§56 StVZO // 97/24 ES
Záleží na certifikační značce!

Jejich počet závisí na počáteční registraci:

Datum první registrace

požadovaná zrcátka

před 1.1.1990

1 vlevo

od 1.1.1990
pod 100 km/h

 1 vlevo

od 1.1.1990
nad 100 km/h

 1 vlevo,
1 vpravo

Pokud je zrcátko opatřeno značkou schválení typu, je požadovaná velikost 69 cm² rovněž správná, a je tedy schváleno. U vozidel poprvé registrovaných před 17.6.2003 postačuje také plocha zrcátka 60 cm².


Výfukový/sací systém

§§ 19, 30, 49 StVZO // 97/24 EHS
Technika "in - out".

  • Výroky jako: "Prostě se to uvolnilo", "Upadl zajišťovací šroub", "Najednou to zarachotilo!" policie obvykle neakceptuje. To znamená: Platnost povolení k provozu skončila (§ 19 odst. 2 StVZO: ... pokud se zhorší chování z hlediska hluku ...)
  • Označení: Všechny systémy příslušenství pro silniční provoz jsou opatřeny značkou schválení (č. KBA nebo značkou ES nebo EHK). DB-Eater musí být v hrnci!
  • Důkazní povinnost: Pro výměnný systém se schvalovací značkou není třeba mít u sebe žádnou kartu ani jiný doklad!
  • Montáž: Vzhledem k tomu, že hrnec nebo systém byl vyroben pro danou motorku, musí být namontován bez "přestavby". Žádné změny!
  • Hlasitost: Pokud se tlumič výfuku s příslušenstvím časem stane výrazně hlučnějším, je za to odpovědný držitel, nikoli výrobce. Často lze tlumič znovu utlumit novou skelnou vatou. Je možné, že bude třeba hrnec vyměnit

Technologie osvětlení

§§ 49a - 54 StVZO // 93/92 EHS // 2009/67/ES a VO(EU)168/2013
Vidět a být viděn. Ale správně... (Pouze s certifikací)

Obrysová/parkovací světla:

  • předepsané podle ES, přípustné podle StVZO
  • Počet: 1, podle ES také 2
  • na šířku: Symetricky k podélnému středu vozidla, podle StVZO pouze ve světlometu
  • na výšku: 350 - 1 200 mm, podle StVZO až 1 500 mm

Potkávací světla:

  • předepsané; počet: 1, podle ES také 2
  • na šířku podle ES: při 2 světlometech maximální vzájemná vzdálenost 200 mm, symetricky k podélnému středu vozidla
  • v šířce podle StVZO: maximálně 200 mm k dálkovému světlu, symetricky k podélnému středu vozidla
  • na výšku: 500 - 1 200 mm, podle StVZO před EZ 1.1.1988 až 1 000 mm

Dálková světla:

  • předepsané; počet: 1 nebo 2
  • na šířku při 2 reflektorech maximální vzájemná vzdálenost 200 mm
  • ve výšce: bez zvláštního předpisu
  • modrá kontrolka zapnutí povinná, podle StVZO přípustná také indikace polohou spínače
  •  

Ukazatel směru (blinkr):

  • předepsané, podle StVZO od EZ 1.1.1962; počet: 4
  • Označení vpředu: 1, 1a, 1b, 11
  • Označení vzadu: 2a, 2b, 12
  • šířka (min.): podle ES 240 mm vpředu, 180 mm vzadu, podle StVZO 340 mm vpředu, 240 mm vzadu Blinkry na koncích řídítek ("volská oka") vzájemně 560 mm
  • na výšku: 350 - 1 200 mm
  • Kontrola zapnutí předepsaná podle ES, vizuální nebo akustická nebo obojí, přípustná podle StVZO
  • "Volská oka" napři EZ od 1.1.1987 povolena pouze ve spojení s přídavnými zadními blinkry

Výstražná blinkry:

  • podle ES: není povoleno na mopedech, povoleno na motorkách Podle StVZO: povoleno i na mopedech
  • speciální spínač pro synchronní funkci všech blinkrů
  • Kontrolka zapnutí povinná, podle StVZO s červeným světlem

Mlhovky: 

  • Počet: 1, podle ES přípustné také 2
  • šířka: podle ES při 2: symetricky k podélnému středu vozidla podle StVZO: max. 250 mm od podélného středu vozidla, povoleno i na ochranném třmenu
  • ve výšce: max. jako potkávací světla
  • Obvod s obrysovými, potkávacími a dálkovými světly
  • Přípustná kontrolka zapnutí

Brzdová světla:

  • předepsáno, podle StVZO pouze od EZ 1.1.1988; počet: 1, podle ES přípustné také 2
  • Montážní poloha: středová
  • na výšku: dolní okraj (UK) min. 250 mm (podle StVZO min. 350 mm), horní okraj (OK) max. 1 500 mm

Koncová světla:

  • předepsané; počet: 1 nebo 2
  • Montážní poloha: středová
  • na výšku: dolní okraj min. 250 mm, horní okraj max. 1 500 mm

Osvětlení registrační značky:

  • předepsané v zadní části

Odrazka:

  • předepsaná, ne trojúhelníková; počet: 1 nebo 2
  • na výšku: dolní okraj min. 250 mm, horní okraj max. 900 mm

Plynová výbojka/"xenon":

  • Jsou obecně povoleny na motocyklech, pokud konstrukce celého systému osvětlení odpovídá platným předpisům ECE-R53
  • Hlavní světlomety musí být výslovně zkoušeny pro použití s výbojkami (pozná se podle identifikačního písmene D ("Výbojka") na krytu světlometu v bezprostřední blízkosti značky schválení typu)
  • Automatické vyrovnávání světlometů je povinné
  • Dodatečná montáž s takzvanými "xenonovými sadami" není povolena, protože oficiálně homologované součásti se nepoužívají k určenému účelu

Další povolená svítidla podle EHS:

93/92 EHS Příloha V č. 6.8, 6.9, 6.11

  • Zadní mlhové světlo
  • Výstražné blinkry před EZ 17.6.2003
  • boční, ne trojúhelníkové odrazky
  • Parkovací světla

Boční držák registrační značky

§ 19.2,§ 19.3,§ 21, § 22 StVZO

  • Jsou přípustné za určitých podmínek, přičemž musí být dodrženy podmínky znaleckého posudku
  • Není-li znalecký posudek k dispozici, je vždy vyžadován znalecký posudek podle § 21 StVZO

Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar