Pomoc při startu motocyklu Část 2

Pokud se zasekneš na "první pomoci", potřebuje dvoukolový pacient důkladnou diagnózu a intenzivní léčbu.

Pomoc při startu motocyklu Část 1

Pomoc při startu motocyklu Část 2 na "jednotce intenzivní péče

Pozor: Popsané kontrolní a seřizovací práce vyžadují základní technické znalosti automobilové techniky. Pokud je nemáš, svěř opravu své motorky odbornému servisu!


Pomoc při startu motocyklu Část 2 - takto se to dělá

Krok 1: Nastříkej startovací sprej do boxu vzduchového filtru

Krok 1: Nastříkej startovací sprej do boxu vzduchového filtru

01 - Startovací sprej

V případě potíží se startováním po delším stání lze nejprve nastříkat trochu přípravku PROCYCLE Motor-Start-Fix do sací cesty vzduchového filtru.

Tím získáš obzvláště zápalnou směs, která usnadňuje startování za studena. Elektrickým startérem vždy prováděj pouze krátké pokusy o nastartování, abys zbytečně nepřetěžoval baterii. Pokud nefunguje ani startovací sprej, nepokračuj v nesmyslném používání startéru, ale postupuj podle plánu řešení problémů.


Krok 2: Akumulátor pro pomoc při startování vydrží 3 - 4 pokusy o nastartování

Krok 2: Akumulátor pro pomoc při startování vydrží 3 - 4 pokusy o nastartování

02 - Zkouška zapalovacího napětí

Je baterie v pořádku? Pokud se motor startéru otáčí s obtížemi, může být napájení pro dobrou zapalovací jiskru již příliš slabé. Potom nejprve dobij baterii. Pokud nyní začne kyselinová baterie během nabíjení rychle "bublat", nemá již dostatečnou kapacitu a musí být vyměněna. U bezúdržbových baterií se musíš spolehnout na funkce displeje nabíječky nebo je nechat zkontrolovat v autorizovaném odborném servisu. Další možností by bylo obejít baterii pomocí akumulátoru/boosteru.


Krok 3, obr. 1: Zkouška zapalovacího napětí pomocí zkoušečky zapalovacího napětí

Krok 3, obr. 1: Zkouška zapalovacího napětí pomocí zkoušečky zapalovacího napětí

03 - Kontrola zapalování

Pokud ani po nabití baterie nedojde k úspěchu, zkontroluj zapalování. U sportovních motocyklů to může být poněkud pracné, protože často je třeba nejprve demontovat sedlo, nádrž, airbox a alespoň jednu stranu kapotáže. Pak nejprve nasaď konektory zapalovacích svíček jeden po druhém na zkoušečku napětí zapalování a přidrž ji proti zemi motoru.

Krok 3, obr. 2: Zkorodovaná zástrčka - špatný kontakt

Krok 3, obr. 2: Zkorodovaná zástrčka - špatný kontakt

Zkoušečka napětí chrání elektroniku zapalování před napěťovými špičkami a lze ji vynechat pouze u motocyklů s kontaktním zapalováním (oldies) (pak lze holý konec kabelu zapalování přidržet izolačními kleštěmi na vzdálenost 5 mm proti zemi. Důležité: Systém zapalování vytváří vysoké napětí!). Při pokusu o nastartování musí jiskra přeskočit vzdálenost alespoň 5 mm vzduchem proti zemi - pak je dostatečně silná pro dobré zapálení směsi benzínu a vzduchu. Pokud je jiskra příliš slabá, zkontroluj připojení zapalovací cívky. Je připojení vadné? Je kabel zapalování starý?

Krok 3, obr. 3: Měděnkové jádro kabelu vede k poklesu napětí

Krok 3, obr. 3: Měděnkové jádro kabelu vede k poklesu napětí 

Je celý kabelový svazek zestárlý (pozná se podle nazelenalých žil kabelů)?

Krok 3, obr. 4: Nastavení kontaktního zapalování

Krok 3, obr. 4: Nastavení kontaktního zapalování 

Při kontaktním zapalování: Jsou na kontaktu viditelné silné jiskry (pak vyměň kondenzátor a kontakty)?

Zapalovací kabely, kondenzátory a také konektory zapalovacích svíček a svíčky jsou levné náhradní díly, které by se měly v pravidelných intervalech preventivně vyměňovat. U víceválcových motorů vždy přiřaď příslušné zapalovací kabely ke správným válcům, jinak dojde k závažným chybám ve spalování a k "bouchání výfuku".

U čtyřválcového motoru napájí první zapalovací cívka obvykle 1. a 4. zapalovací cívku, druhá 2. a 3. zapalovací cívku. Válec. 

Pozor: Tato práce vyžaduje přenastavení zapalování, takže vyžaduje skutečně odborné znalosti! 

Krok 3, obr. 5: Při označení "F" se musí rozsvítit kontrolní světlo

Krok 3, obr. 5: Při označení "F" se musí rozsvítit kontrolní světlo

Při kontaktním zapalování: Zkontroluj časování zapalování pomocí zkušební žárovky umístěné mezi plus od kontaktu a zem. Zapni zapalování, pomalu a rovnoměrně otáčej klikovým hřídelem pomocí klíče. Když se značka "F" setká se značkou na krytu, musí se žárovka rozsvítit - a to přesně tehdy. V opačném případě seřiď zapalování. Nejprve nastav kontaktní vzdálenost pomocí měrky (vzdálenost 0,3 - 0,4 mm). Přesné nastavení je velmi důležité, aby nedošlo k poškození motoru (např. v důsledku příliš velkého předzápalového efektu).

Další možností příliš slabé nebo žádné jiskry je vadná zapalovací cívka. V případě podezření nech díly zkontrolovat v servisu Bosch nebo v servisu motocyklů. 

Upozornění: Vadné zapalovací cívky často stávkují, když se zahřejí, a po vychladnutí opět fungují. V případě bezkontaktního zapalování může být chybějící zapalovací jiskra způsobena také vadnou zapalovací skříňkou. To by musel zkontrolovat autorizovaný servis výrobce vozidla (nebo specializovaná firma). 


Krok 4, obr. 1: Zapalovací svíčka bílá/suchá - Nedostatečný přívod paliva!

Krok 4, obr. 1: Zapalovací svíčka bílá/suchá - Nedostatečný přívod paliva!

04 - Kontrola ploch svíček

Nyní demontuj zapalovací svíčky, zkontroluj jejich plochy a odstraň případné závady, které z toho lze vyvodit.

Svíčka je zcela suchá a má světle bílou barvu: Zapalování funguje, ale do válce se nedostává žádné palivo nebo se ho dostává příliš málo. Nejprve zkontroluj, zda se do karburátoru dostává dostatek benzinu. Není benzinový kohoutek ucpaný? Není hadice zalomená? Blokuje vnější palivový filtr velká vzduchová bublina? Funguje sytič? Musí být možné dosáhnout maximální polohy.

Pokud jsou sytič a přívod paliva v pořádku, je třeba vyjmout, rozebrat a vyčistit karburátor, protože je zanesený nebo jinak znečištěný. Vhodnými pomocníky jsou stlačený vzduch a čistič karburátoru PROCYCLE.

Kanály lze čistit tenkým měkkým drátkem, nikoli však trysky. Zvláště účinné je čištění karburátoru ultrazvukem. Zeptej se místního prodejce, který může mít takovou čisticí lázeň k dispozici. Pro víceválcové motory: Po montáži karburátory v případě potřeby znovu synchronizuj (více informací nalezneš v našich servisních tipech ke karburátorům).

Krok 4, obr. 2: Svíčka černá/mokrá od sazí - utopená!

Krok 4, obr. 2: Svíčka černá/mokrá od sazí - utopená!

Svíčka je černá a velmi vlhká: Válec pracuje příliš bohatě; pravděpodobně je utopený, protože benzinový kohout a/nebo plovákový jehlový ventil v karburátoru se již správně neuzavírají.

Pokud motor dlouho stojí, může se benzín dostat i do motorového oleje. V případě podezření olej bezpodmínečně vyměň! Jehlový ventil plováku se nachází v plovákové komoře karburátoru. To lze otestovat nehtem: Pokud je patrný výstupek (prohloubený "kroužek"), vyměň jej.

Krok 4, obr. 3: Opotřebovaný jehlový ventil plováku - Vyměnit!

Krok 4, obr. 3: Opotřebovaný jehlový ventil plováku - Vyměnit!

Netěsnost benzinového kohoutku se testuje tak, že se hadice na noc odstraní a pod kohoutek se umístí nádoba. V případě potřeby vyčisti znečištěnou svíčku mosazným kartáčkem a zkontroluj mezeru mezi elektrodami (standardně 0,7 - 0,8 mm) nebo ji raději vyměň.

Krok 4, obr. 4: Zapalovací svíčka černá od sazí/suchá - Nastaven příliš bohatý karburátor!

Krok 4, obr. 4: Zapalovací svíčka černá od sazí/suchá - Nastaven příliš bohatý karburátor!

Svíčka je černá od sazí, ale ne příliš mokrá: Válec pracuje příliš namazán. Vyčisti nebo vyměň svíčku.

Pokud máš často problémy se startováním kvůli černým svíčkám od sazí, je třeba zkontrolovat nastavení karburátoru. Buď je závada na karburátoru, nebo je zanesený vzduchový filtr.

Pokud jezdíš často nízkou rychlostí v městském provozu a musíš často startovat, může být výhodné použít iridiové zapalovací svíčky. Ty mají výrazně lepší chování při volném spalování. Iridiové svíčky přinášejí znatelné výhody i starým motocyklům, protože poskytují vysokoenergetickou zapalovací jiskru i při nižším napětí. Neměly by se však používat k "zahlazování" jiných nedostatků! 

Krok 4, obr. 5: Ideální světle hnědá svíčka - tak to má být!

Krok 4, obr. 5: Ideální světle hnědá svíčka - tak to má být!

Svíčka je světle hnědá a suchá: U dobře zaběhnutého válce bys měl najít šedou až světle hnědou, suchou plochu svíčky. Protože však motor běží při sytiči o něco bohatěji, nelze po pokusech o nastartování očekávat správně světle hnědě zbarvenou plochu svíčky.

Krok 4, obr. 6: Zapalovací svíčka hnědá/mokrá - bez jiskry!

Krok 4, obr. 6: Zapalovací svíčka hnědá/mokrá - bez jiskry!

Zapalovací svíčka je hnědá a mokrá: Pokud je zapalovací svíčka normálně nahnědlá, ale vlhká od nespáleného benzínu, nedošlo k jejímu zapálení.

Vyměň svíčku na zkoušku. Pokud to nepomůže, vrať se ke kroku 3 a zkontroluj zapalování příslušného válce. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k základním znalostem o zapalovacích svíčkách.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar