Obnovení potahu sedadla

Potrhaný potah sedadla rychle nasákne vodou. Špatné pro pěnové jádro a pro sed tvých kalhot. Naštěstí má Louis vše, co k opravám potřebuješ. A je to rychle hotové.

Obnovení potahu sedadla

Obnovení potahu sedadla motocyklu

Takový potah sedadla má těžký život: Musí snášet horko a chlad, odolávat velkému množství UV záření a doslova si poradit s jakýmkoli z...... Někdy se ti může stát, že ti popraská.

Potrhané sedadlo nejenže vypadá „špatně", ale také nasákne vodou. Z dlouhodobého hlediska se tím ničí pěnové jádro, kovová základní deska rezaví a sed kalhot je mokrý, i když poslední dešťová přeháňka skončila před několika dny. Takto poškozené místo proto nejprve zalep speciální lepicí páskou a potah sedadla co nejdříve vyměň. Nejlepší je vyjmout nový potah sedadla z obalu dva dny před zahájením opravy a rozložit jej v teplé místnosti, aby se ztratily záhyby.

K opravě není potřeba mnoho nástrojů - stačí šroubovák, kleště, drátěný kartáč, tavná lepicí pistole nebo v případě potřeby sešívačka a nůž na koberce. Několik svorek (z obchodu pro kutily) se osvědčilo jako malí pomocníci, kteří v případě potřeby nahradí třetí a čtvrtou ruku.


Obnova potahu sedadla - takto se to dělá

Krok 1: Ohýbání plechových háčků

Krok 1: Ohýbání plechových háčků

01 - Ohýbání plechových háčků

Před sejmutím potahu odšroubuj vše, co by mohlo potahu bránit. Patří sem například záchytné popruhy, ozdobné lišty, držáky a pryžové nárazníky na spodní straně sedadla. U kovové základní desky je obvykle nutné plechové háčky ohnout - K tomu použij šroubovák. Jakmile se háčky trochu uvolní, můžeš je pomocí kleští řádně ohnout. Sponky na plastové základní desce lze vypáčit malým šroubovákem.


Krok 2: Pryč z hadrů

Krok 2: Pryč z hadrů

02 - Odstranění starého potahu

Když jsou všechny plechové patky ohnuté nahoru popř. jsou odstraněny sponky, starý potah se sejme. Nyní se kontroluje, zda není poškozeno jádro sedadla a základní deska. Zkorodovaná kovová základní deska se zbaví rzi drátěným kartáčem a ošetří přípravkem proti korozi. V případě potřeby je možné ji přetřít barvou. 

Pěnové jádro sedadla se zkontroluje, zda není poškozeno a zda není vlhké. Vlhkost by měla dobře vyschnout. To může trvat několik dní, ale je to nezbytné. Větší otvory je třeba opravit, jinak nový potah nebude správně sedět. K dispozici je univerzální sada na opravu pěny. Vlož malý kousek do poškozeného jádra a zafixuj jej několika kapkami lepidla. 

Chceš-li zvýšit pohodlí při sezení, můžeš do čalounění zabudovat gelový polštář. V našich servisních tipech ke gelovým polštářům se dozvíš o pracovních postupech.


Krok 3: Přizpůsobení

Krok 3: Přizpůsobení

03 - Přizpůsobení nového potahu

Nový potah se nyní nasadí na sedadlo a vyrovná se. Orientuj se podle bočních okrajů a případně stávajících drážek povrchu sedadla tak, aby potah seděl také stoprocentně uprostřed a rovně. Důkladně zkontroluj, zda jsou ozdobné drážky rovné a netvoří hadovité linie. Čím přesnější je nastavení v tomto okamžiku, tím krásnější je konečný výsledek.


Krok 4, obr. 1: Napnutí

Krok 4, obr. 1: Napnutí

04 - Napnutí a připevnění

Nyní přichází nejtěžší část, napnutí a připevnění potahu. Nejprve popíšeme připevnění k sedadlům s kovovou základovou deskou, postup pro plastové základové desky vysvětlíme později. Polož sedadlo sedací plochou na podlahu a začni od zádi.

Krok 4, obr. 2: Boční upevnění potahu ke kovové desce

Krok 4, obr. 2: Boční upevnění potahu ke kovové desce

Plechová základní deska

Materiál mírně napni a uprostřed zahákni. Nyní postupuj od středu o jeden háček dále doleva a doprava, dokud nebude připevněna záď s obloukem. Potom pokračuj stejným způsobem s přední částí sedadla, přičemž dávej pozor, abys potah podélně nenarušil. 

Stejně tak nesmí zadní okraj potahu sklouznout dopředu - v opačném případě potah vzadu znovu utáhni, nebo pokud již došlo k silné deformaci jádra sedadla, potah znovu odepni a začni znovu. Při druhém pokusu umísti kryt o něco více dozadu. Kovové háčky by měly být řádně ohnuty pouze na samém konci, aby bylo možné je znovu nastavit. Pokud je sedadlo zakřivené nebo má schod, potah bude zpočátku mírně vyčnívat z jádra; to se změní, když je potah utažen a připevněn ke straně. 

Při připevňování potahu na boční stranu začni opět od zádi. Napíná se a upevňuje postupně, háček po háčku, vždy střídavě vlevo a vpravo. Tímto způsobem se propracováváš dopředu. Ujisti se, že je napnutí rovnoměrné. Po upevnění jednoho nebo dvou háčků sedadlo vždy otoč a zkontroluj, zda je potah správně usazen.

Krok 4, obr. 3: Přišití potahu k plastové základní desce

Krok 4, obr. 3: Přišití potahu k plastové základní desce

Plastová základní deska

Sedadla z novější doby mají plastovou základní desku. Napínání potahu se provádí, jak již bylo popsáno, ale jeho připevnění se provádí sešívačkou. Pokud nemáš elektrickou sešívačku, musíš si pořídit silnou mechanickou verzi z obchodu pro kutily - kancelářská sešívačka zde nic nezmůže. 

Pro nákup správné sponkové munice by měl být odebrán vzorek ze sedadla. Použití příliš dlouhých nebo špatných sponek je jen pro "opravdu tvrdé lidi", kteří jinak na desce s hřebíky i spí - hroty sponek by se zavrtaly do jádra a prorazily by okraje na boku.


Krok 5: Oříznutí

Krok 5: Oříznutí

05 - Řezání

Když vše uspokojivě sedí a nic není narušeno, ohni všechny háčky na kovové základní desce tak daleko, jak to jen jde. Aby sedadlo opět správně dosedlo na vozidlo, je třeba ostrým nožem na koberce odříznout přebytečný materiál. Potah předem upevni pomocí kutilských svorek tak, aby dobře přiléhal k základní desce.


Krok 6: Lepení

Krok 6: Lepení

06 - Lepení

Jakmile je vše čistě rozřezáno, svorky se prozatím odstraní. Nyní se uvolněný okraj potahu přilepí k základní desce pomocí lepidla na kůži Kövulfix. Aby ses ujistil, že to celé správně drží, nasaď na půl hodiny pro podporu svorky pro kutily.


Krok 7: Voilà!

Krok 7: Voilà!

07 - Dokončovací opravy

Nyní připevni ozdobné lišty, držáky a upevňovací pásek. Oprava je dokončena. Zábava trvala asi půl hodiny a stála jen zlomek ceny zcela nového sedadla.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar