Znalosti o šroubech

Šrouby a matice drží motorku pohromadě - ale jen pokud je umíš správně použít.

Znalosti o šroubech

Základní znalosti o šroubech

Šrouby jsou spojovacím článkem mezi nejrůznějšími součástmi motocyklu, mají nejrůznější tvary, barvy a materiály, mohou vylepšit vzhled motocyklu, nebo ho naopak pokazit, a když mají kulatou hlavu nebo je nelze vyšroubovat, docela nás z toho bolí hlava: Šrouby. Protože ne všechny šrouby jsou stejné, měl bys při jejich výměně dbát na několik věcí, aby výsledek dobře vypadal, vydržel zatížení a byl odolný.


Tvary, funkce

Obr. 1: Opotřebované šrouby

Obr. 1: Opotřebované šrouby

Šrouby

Silně zatížené, větší šrouby a svorníky na vozidle mají obvykle šestihrannou hlavu, od 8 mm a u menších se často používá hlava s vnitřním šestihranem nebo Torx hlava. 

S běžnými šrouby s drážkou nebo křížovou hlavou se musí vždy zacházet s citem a dobře padnoucími šroubováky, jinak se rychle poškodí (obr. 1).

Proto se doporučuje nahradit je šrouby s vnitřním šestihranem, pokud je to možné a pokud to odpovídá stylu motorky. 

Obr. 2.1: Přehled šroubů

Obr. 2.1: Přehled šroubů

Tam, kde je důležitý příjemný vzhled, vypadají šrouby s čočkovou hlavou (obr. 2.1 a) často elegantněji než běžné šrouby s válcovou hlavou a vnitřním šestihranem (obr. 2.1 b). Vizuální akcenty lze nastavit také pomocí šroubů s vnitřním šestihranem a kuželovou hlavou (obr. 2.1 c).

Obr. 2.2: Přehled šroubů

Obr. 2.2: Přehled šroubů

Z vizuálních nebo prostorových důvodů se často doporučuje zapuštění hlavy šroubu do materiálu. K tomu slouží záhlubník (obr. 2.2 f) a šroub se zápustnou hlavou (obr. 2.2 e). Pokud to u tenkého materiálu není možné, lze jako alternativu použít šroub s plochou hlavou (obr. 2.1 d), který sice není v rovině, ale vyčnívá co nejméně.

Šrouby s kulatou hlavou (obr. 2.2 g) jsou vhodnější pro historické vozy nebo pro požadovaný starožitný vzhled. 

Pokud není možné hlavu šroubu při montáži zafixovat, lze jako pojistku proti otáčení použít čtvercový profil pod hlavou („vratový šroub", obr. 2.2 h).


Obr. 3.1: Přehled matic

Obr. 3.1: Přehled matic

Matice

Můžeš si také vybrat z různých provedení matic. Kromě běžných šestihranných matic existují i matice s nákružkem, které lépe rozkládají přítlak (obr. 3.1 c). Uzavřené matice slouží k dekorativním účelům a chrání závit před znečištěním a povětrnostními vlivy (obr. 3.1 b). 

Obr. 3.2: Přehled matic

Obr. 3.2: Přehled matic

Korunové matice mohou být zajištěny závlačkou (není zobrazen). Drážkované matice se používají například pro hlavu řízení (obr. 3.2 e). Elegantnější je obvykle použití samopojistné matice (obr. 3.1 a) nebo použití zajišťovačů závitů (zejména pro ochranu šroubového spoje před vibracemi). Pokud je k dispozici málo místa (např. pod blatníkem), jsou vhodným řešením ploché matice (nejsou vyobrazeny). Křídlaté matice (obr. 3.2 d) lze demontovat bez použití nářadí. 


Obr. 4: Dlouhá matice

Obr. 4: Dlouhá matice

Dlouhá matice

Přivařovací matice (bez vyobrazení) s klecí nebo bez ní lze přivařit k objektu v pevné nebo posuvné poloze. Dlouhé matice se používají v případech, kdy by krátká matice byla příliš nepřístupná, např. na upínacím kroužku světlometu (obr. 4).


Obr. 5: Přehled kotoučů a pryžových ložisek

Obr. 5: Přehled kotoučů a pryžových ložisek

Podložky atd.

Pokud je cílem poněkud rozložit přítlak, zvol šrouby/ matice s nákružkem nebo použij větší podložku. 

Pružné podložky (obr. 5 a) ztěžují uvolnění šroubového spoje; ozubené podložky (obr. 5 b), které se zarývají do podkladu, sedí ještě pevněji. V místech, kde hrozí riziko vibrací, by měly být použity samopojistné matice nebo kapka zajišťovače závitů. Gumová ložiska (obr. 5 e) mohou chránit citlivé (např. elektronické) součásti před vibracemi. 

Pokud chceš chránit lakované nebo leštěné povrchy, umísti pod ně nylonovou podložku (obr. 5 c). 

Šroubové spoje, které uzavírají kapalinou nebo olejem naplněný prostor, vyžadují utěsnění. Pokud není před šroubem žádné papírové nebo pryžové těsnění, umístí se jako těsnění přímo pod hlavu šroubu měděná nebo hliníková podložka (obr. 5 d). Měděné a hliníkové těsnicí kroužky by se měly používat pouze jednou.

Pokud je třeba vyměnit nýtovací šroub na kloubu (např. stupačce), lze zde obvykle namontovat šroub se samopojistnou maticí, který se utáhne jen natolik, aby bylo možné kloubem ještě pohybovat. 


Materiály

Obr. 6: Ocelový šroub s pevností v tahu 8,8

Obr. 6: Ocelový šroub s pevností v tahu 8,8

Ocelové šrouby

Standardní šrouby na motocyklu jsou vyrobeny z oceli. Vzhledem k tomu, že neošetřená ocel rezaví, jsou obvykle pozinkované nebo pochromované. Zinkové povlaky mohou vypadat také černě, nažloutle nebo nazelenale, ale obvykle jsou kovově stříbrné. Leštěné nebo černě parkerizované šrouby jsou vhodné pouze pro montáž do motoru, protože při vystavení povětrnostním vlivům rychle rezaví. V Německu se ocelové šrouby dělí do tříd podle pevnosti v tahu/pevnosti v kluzu, která vyplývá z kvality oceli. 

U motocyklů by se měly použít pouze šrouby s pevností v tahu/pevností v kluzu 8.8 nebo vyšší (9.8, 10.9 nebo 12.9).

Třídy pevnosti (tabulka)
Třída pevnostiPevnost v tahu (N/mm²)Mez kluzu (N/mm²)
4.64 x 100 = 400 N/mm²4 x 6 x 10 = 240 N/mm² 
8.88 x 100 = 800 N/mm² 8 x 8 x 10 = 640 N/mm²
12.912 x 100 = 1 200 N/mm²12 x 9 x 10 = 1 080 N/mm²

Nekvalitní šrouby, které seženeš například v obchodech pro kutily, jsou nevyhovující (příliš měkké).

Ocelové matice se označují podle pevnosti v tahu. Pro optimální šroubový spoj by měla mít matice alespoň stejnou pevnost v tahu jako šroub.


Značení ocelových matic

a) ražba pevnostní třídy; b) nebo ražba ve směru otáčení hodinových ručiček

Značení ocelových matic

Pro metrické ocelové šrouby/ matice lze vycházet z následujících standardních utahovacích momentů: 

Utahovací momenty pro šrouby podle pevnostních tříd - metrický standardní závit 

podle DIN-ISO (obecné normované hodnoty vztahující se ke šroubu, nikoliv k zamýšlenému použití - při použití na vozidle je třeba dodržet doporučení výrobce vozidla, pokud je k dispozici, viz dílenská příručka).

Utahovací momenty (Nm) pro třídy pevnosti šroubů 5.6 až 12.9: (Tabulka)
Závit5.66.88.810.912.9
M30,610,91,31,92,2
M41,362,12,94,14,9
M52,814,368,510,1
M64,77,3101416,9
M811,717,8253542
M102335496982
M12406286120145
M14-115135190230
M1698180210295354
M18136245290405489
M20192345410580692
M22-258550780928
M24-33371010001198
M27-492105015001772
M30-680145020002447

Utahovací momenty pro šrouby podle pevnostních tříd - Metrický jemný závit

Utahovací momenty (Nm) pro třídy pevnosti šroubů 6.8 až 12.9: (Tabulka)
Závit6.88.810.912.9
M8 x 123273845
M10 x 1,2544527388
M12 x 1,258095135160
M12 x 1,57690125150
M14 x 1,5125150210250
M16 x 1,5190225315380
M18 x 1,5275325460550
Rozměry otvorů pro jádro a velikosti klíčů pro standardní šrouby ISO (tabulka)
Jmenovitý ØStoupáníJádrový vrták - ØVelikost šestihranného klíčeVelikost vnitřního šestihranného klíče
M30,52,55,52,5
M40,73,373
M50,84,2804 (5)
M615105
M81,256,813 (12)6
M101,58,517 (16)8
M121,7510,219 (18)10

Obr. 7: Přehled šroubů z hliníku, nerezové oceli a titanu

Obr. 7: Přehled šroubů z hliníku, nerezové oceli a titanu

Hliníkové, nerezové a titanové šrouby/matice

Použití nerezových materiálů pro šroubové spoje má u motocyklu smysl a při správném použití zvyšuje jeho hodnotu. 

Titan je o dobrou třetinu lehčí než ocel, má pěkný high-tech vzhled a má přibližně stejnou pevnost v tahu jako šroub 8.8. Lze jej tedy velmi dobře použít pro většinu účelů na motocyklu (obr. 7 c). 

Hliník je ještě lehčí (1/3 hmotnosti oceli). V závislosti na kvalitě hliníku je však pevnost v tahu pouze přibližně stejná jako pevnost ocelového šroubu 5.6 - což nestačí pro všechny namáhané montážní body na motorce! Hliníkové šrouby pro kryty motoru jsou ideální, protože mají stejný koeficient tepelné roztažnosti jako hliníkové pouzdro, takže závity jsou chráněny. Lze je také použít pro všechny malé díly, které nemusí mnoho vydržet (obr. 7 a).

Šrouby z nerezové oceli V2A nebo V4A (obr. 7 b) jsou o něco těžší než ocelové šrouby, ale mají krásný a hodnotný vzhled. Leštěné se lesknou téměř jako chromované, zejména na černě lakovaných plochách jsou skvělou ozdobou. Jejich pevnost v tahu je o něco nižší než pevnost ocelových šroubů. 

Utahovací momenty šroubů V2A/V4A v Nm (tabulka)

V závislosti na třídě pevnosti jsou stanoveny následující utahovací momenty:

ZávitStoupáníTřída pevnosti
 507080
M50,81,73,54,7
M61,0368
M81,257,11622
M101,5143243
M121,75245675
M162,059135180
M202,5114280370

A2-50 a A4-50: Hodnoty platí bez omezení délky. A2-70 a A4-70 a A2-80 a A4-80: Hodnoty platí pouze pro délky šroubů do osminásobku průměru závitu.

Součinitel tepelné roztažnosti šroubů z nerezové oceli se výrazně liší od součinitele tepelné roztažnosti hliníku. Proto se doporučuje opatrnost při jejich použití v motorových skříních - pokud je hliníkový odlitek průměrné kvality, může dojít k vytržení závitů!

V každém případě by měly být hliníkové, titanové a VA šrouby instalovány s keramickou pastou jako separačním prostředkem na závit; to zabraňuje zadírání a kontaktní korozi a keramická pasta je také vysoce tepelně odolná.

Mosaz je skvělým materiálem pro přidání vizuálních akcentů na motorku, zejména pokud jde o vintage vzhled. Mosazný šroub z kvalitní slitiny může dosáhnout necelých 2/3 pevnosti v tahu šroubu 8.8, a byl by tedy podobný šroubu V2A ve střední pevnostní třídě. Protože však pevnost v tahu není na šroubu uvedena, je třeba dbát zvýšené opatrnosti - a pro jistotu se držet šroubových spojů, které nemusí vydržet mnoho. 


Palcové šrouby

Obr. 8: Centrální čárový kód

Obr. 8: Centrální čárový kód

Na dvouválcích Harley a anglických klasikách se používají palcové šrouby, nejčastěji s americkým standardním závitem UNC pro hrubý závit a UNF pro jemný závit. Pevnost je označena centrickým čárovým kódem na hlavě šroubu (obr. 8). 

Pokud není čárový kód k dispozici, je síla nižší než německá srovnávací hodnota 8.8 podle DIN-ISO. Tři čárky (viz obr. 8) označují šrouby "Grade 5", které mají pevnost v tahu v oblasti 8.8 - tyto šrouby jsou vhodné pro většinu spojů na motocyklu. I šrouby vyšších tříd "Grade 7", "Grade 8" mají 5, resp. 6 čárek, nejvyšší pevnost v tahu mají šrouby s označením L9 ("Grade 9") nebo ASTM A574. Palcové šrouby z nerezové oceli jsou často označeny 304 nebo 316, jejich pevnost v tahu je nižší než pevnost šroubů třídy 5 (se třemi čárkami).

Tabulka závitů UNC
ZávitChodyVnější ØØ jádrového otvoru v mm
 inchinchmmŠroubMatice
N1- 6464-1,851,551,58
N2- 5656-2,181,851,87
N3 - 4848-2,512,12,14
N4 - 4444-2,842,352,38
N5 - 4040-3,182,652,7
N6 - 3232-3,52,852,9
N8 - 3232-4,173,53,53
N10 - 2424-4,833,93,95
N12 - 2424-5,494,54,59
1/4"- 20 201/4"6,355,15,25
5/16"- 18185/16"7,946,66,68
3/8"- 16 163/8"9,5388,08
7/16"-14147/16"11,119,49,44
1/2"- 13 131/2"12,710,810,88
9/16"- 12129/16"14,2312,212,3
5/8"-11115/8"15,8813,513,69
3/4"-10 103/4"19,0516,516,62
7/8"- 997/8" 22,2319,519,52
1"- 8 81"25,422,2522,34
1 1/8"-7 71 1/8"28,572525,08 
1 1/4"-771 1/4"31,752828,26
1 3/8"- 661 3/8"34,9230,7530,85
1 1/2"- 661 1/2"38,13434,03
1 3/4"- 551 3/4"44,4539,539,56
2"- 4 1/2 4,52"50,84545,37
2 1/4"- 4 1/24,52 1/4"57,15 51,551,72
2 1/2"- 442 1/2"63,557,2557,39 
2 3/4"- 4 42 3/4"69,8563,563,74
3"- 443"76,27070,09
3 1/4"- 443 1/4"82,5576,276,44
3 1/2"- 443 1/2"88,982,682,79
3 3/4"- 4 43 3/4"95,2588,989,14
4"- 444"101,695,2595,48
Tabulka závitů UNF
ZávitChodyVnější ØØ jádrového otvoru v mm
 inchinchmmŠroubMatice
0 - 8080-1,521,251,30
1 - 7272-1,851,551,61
2 - 6464-2,181,901,91
3 - 5656-2,512,152,19
4 - 4848-2,842,402,45
5 - 4444-3,172,702,74
6 - 4040-3,502,953,01
8 - 3636-4,163,503,59
10 - 3232-4,824,104,16
1/4"- 28 281/4"6,355,505,56
5/16"- 24245/16"7,946,906,99
3/8"- 24 243/8"9,538,508,56
7/16"- 20207/16"11,119,909,94
1/2"- 20 201/2"12,7011,5011,52
9/16"- 18189/16"14,2312,9012,97
5/8"-18185/8"15,8814,5014,55
3/4"-16 163/4"19,0517,5017,54
7/8"- 14147/8" 22,2320,4020,49
1"- 12 121"25,4023,2523,36
1 1/8"- 12 121 1/8"28,5726,5026,54
1 1/4"- 12121 1/4"31,7529,5029,71
1 3/8"- 12121 3/8"34,9232,7532,89
1 1/2"- 12121 1/2"38,1036,0036,06

Kteří výrobci používají jaké závity?

Následující tabulka uvádí převažující typ závitu používaný hlavními výrobci motocyklů. I u nich může vždy dojít k odchylce, pokud jsou použity komponenty od mezinárodních dodavatelů. Pokud tedy máš pochybnosti, vždy se pozorně podívej na šroub, který máš před sebou, použij k určení průměru posuvné měřítko a měřidlo závitu k přesnému určení stoupání. 

Délka šroubu se měří pouze u zápustných šroubů i s hlavou, jinak platí délka dříku. 

O historických automobilech se zde nezmiňujeme - například na starých Harleyích a anglických vozech se vyskytují i speciální závity, které se odchylují od standardních závitů UNC a UNF. Příslušné tabulky závitů lze nalézt na internetu.

Šrouby specifické pro danou značku

Výrobcemetrické palcová Speciální parametry
APRILIA

X

    
BMW

X

    
BUELL

X

 

X

 Přídavné díly částečně metrické
CAGIVA

X

    
DUCATI

X

    
HARLEY-DAVIDSON

X

 

X

 Modely V-Rod částečně s metrickým spojovacím materiálem, stejně jako speciální závity Harley přibližně do roku 1977
HONDA

X

   Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit
INDIAN (Polaris)

X

    
KAWASAKI

X

   Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit
KTM

X

    
MOTO MORINI

X

    
MOTO GUZZI

X

    
MV AGUSTA

X

    
PIAGGIO/VESPA

X

    
SUZUKI

X

   Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit
TRIUMPH od roku 1990 (Hinckley)

X

    
TRIUMPH do roku 1983 (Meriden)  

X

 Britský palcový závit a speciální závit Triumph
VICTORY (Polaris)

X

    
YAMAHA

X

   Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit

Bonusové tipy pro skutečné mechaniky

Správné zabezpečení

Závity, které byly opatřeny tekutým a tvrdnoucím zajišťovačem závitů, musí být důkladně vyčištěny a opatřeny čerstvou směsí. Nikdy nezaměňuj samopojistné matice za normální matice. Můžeš je použít i podruhé nebo potřetí, pokud jsou stále dostatečně nesnadno odšroubovatelné.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar