Leštění součástí motocyklu

Pokud renovuješ youngtimer, navrhuješ motorku na zakázku nebo jednoduše renovuješ použitou motorku, dříve či později se nevyhneš leštění hliníku, oceli nebo chromu.

Leštění součástí motocyklu

Leštění kovových dílů na motocyklu

Pokud renovuješ youngtimer, renovuješ motorku na zakázku nebo jednoduše renovuješ ojetou motorku, brzy zjistíš, že jasně leštěné nebo chromované díly lze použít k vytvoření skvělých vizuálních akcentů. Zde ti ukážeme, co je třeba mít na paměti při leštění dílů motocyklu.


Lešticí sada pro vrtačku dosahuje fantastických výsledků leštění

Lešticí sada pro vrtačku dosahuje fantastických výsledků leštění

Co je důležité při leštění dílů motocyklu

S lešticí sadou pro vrtačku jsou ošklivé zašlé hliníkové díly někdy krásnější než nové. Černě natřený motor získá zajímavý kontrast díky světlým krytům nebo lesklým VA šroubům a působí jemnějším vzhledem. Díly z nerezové oceli vypadají po vyleštění téměř jako chromované.


Kryt motoru před leštěním a po leštění

Kryt motoru před leštěním a po leštění

Kryt motoru před leštěním a po leštění

Pokud mají být ocelové díly chromovány galvanizérem, je leštění časově nejnáročnější, a tedy i nejdražší částí přípravných prací. Pokud tedy máš leštící sadu, víš, jak ji používat, a nebojíš se trochy práce, můžeš svou motorku vylepšit. Zábava ze "zářivého" pracovního úspěchu stojí za tu námahu!

Materiál: Pro správnou práci je nejprve nutné určit materiál leštěného obrobku a jeho povrch.


Koroze proniká pod bezbarvý lak

Koroze proniká pod bezbarvý lak

Hliníkové díly

Kryty motoru, ponorné trubky vidlic, kování a ovládací páky, zadní kyvné vidlice a další přídavné díly vyrobené z hliníku poznáš podle nízké hmotnosti, jsou nemagnetické a často lakované. Podívej se pozorně na díly - stříbrný lak na trupu motoru nebo čiré nátěry na vnějších krytech často není tak snadné rozpoznat. 

Často se stává, že vrstva laku v průběhu let "pronikne" korozí - pak komponenty vypadají obzvlášť ošklivě. Před leštěním je třeba důkladně obrousit nátěr a korozi. Korozní hnízda jsou obvykle hlubší, než se původně očekávalo, ale je třeba je zcela odstranit, aby se "výkvět" znovu neobjevil. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k odstranění koroze.

Takto vypadají eloxované díly

Takto vypadají eloxované díly

Barevné nebo stříbrné eloxování se také často používá k ochraně hliníku před povětrnostními vlivy nebo k vizuálnímu zvýraznění součásti. Tento povlak se vyznačuje kovovým, mírně matným vzhledem. Časem se může eloxování od čištění odřít a vyblednout - pak je lepší zbytky odstranit smirkovým papírem a součástku vyleštit.


Hliníkový rám a kyvné vidlice

Při leštění moderních hliníkových rámů, kyvných vidlic a dalších částí podvozku (včetně kol) je třeba postupovat opatrně. Zde se smí odstraňovat jen velmi málo materiálu, aby nedošlo k oslabení dílů! 

Upozornění: Svarové švy se nesmí vyhlazovat! Mnoho inspektorů TÜV vyžaduje odborné posudky na leštěný rám. Před zahájením práce je nejlepší zeptat se zkoušejícího, kterému důvěřuješ, za jakých okolností by zápis provedl. 


VA šrouby a uzavřené matice jsou opravdu krásné pouze v leštěném provedení (leštěné vlevo)

VA šrouby a uzavřené matice jsou opravdu krásné pouze v leštěném provedení (leštěné vlevo)

Ocel

Díly vyrobené z oceli poznáš podle toho, že mají relativně vyšší hmotnost, jsou magnetické a vždy vyžadují ochranný nátěr, aby nekorodovaly. Proto jsou nejvhodnějšími alternativami k laku chromování nebo lesklý nikl. Zejména chromované malé díly tvoří pěkný kontrast k laku, velké chromované díly (např. nádrže) vypadají v chromovaném provedení velmi dobře. Protože však galvanické povlaky nemají plnicí vlastnosti, musí být díly před úpravou velmi pečlivě vyleštěny.

Pokud si tuto časově náročnou práci uděláš sám, ušetříš peníze a čekání u specializované firmy. Výsledek by však měl být opravdu dokonalý, aby galvanizér musel díly pouze vložit do své vany! Rám a kyvné vidlice z trubkové oceli nesmí být chromované, ale leskle poniklované. Před zahájením prací se nejlépe zeptej svého inspektora TÜV, zda tuto změnu zaregistruje. Lepší je si být jistý, než litovat! Díly, které mají být poniklovány, musí být také velmi pečlivě vyleštěny - svary nesmí být vybroušeny do hladka!

Ušlechtilá ocel

Nerezovou ocel lze snadno odlišit od oceli tím, že není magnetická nebo je jen slabě magnetická a nerezová. Leštěním získá ušlechtilý povrch podobný chromu. Práce je však vzhledem k tvrdosti materiálu poněkud pracná a pro dosažení zvláště dobrých výsledků je třeba použít speciální leštidlo na nerezovou ocel.

Broušení a leštění kovů

Broušení a leštění jsou práce, při kterých se vyskytují nečistoty a prach. Nové lešticí kotouče zpočátku žmolkují, to je normální. Proto je vhodné pracovat buď venku, nebo si připravit místnost tak, aby prach nemohl způsobit žádné škody. Police je nejlépe zakrýt plastovou fólií z obchodu pro kutily a ostatní ohrožené předměty uklidit.

Upozornění: Nos vhodný pracovní oděv a nezapomeň si nasadit protiprachovou masku a ochranné brýle před obličejem! Pro leštění by měl být k dispozici pracovní stůl se svěrákem (nebo šroubovými svorkami), vrtačka, upínací zařízení pro ni a sada na leštění, jakož i čistič brzd pro čištění, dále mokrý brusný papír o zrnitosti cca 80-600, v případě potřeby také úhlová bruska s drhnoucím kotoučem pro přípravné práce.


Leštění součástí - takto se to dělá

Krok 1, obr. 1: Odstraňování bezbarvého laku

Krok 1, obr. 1: Odstraňování bezbarvého laku

01 - Odstranění vrstvy laku

Pokud nechceš odstraňovat staré vrstvy nátěrů a koroze zdlouhavým broušením, můžeš si to nechat udělat u tryskací firmy. Kromě běžného pískování dnes existuje řada dalších postupů, které jsou k materiálu šetrnější, včetně tryskání suchým ledem. Nezapomeň: Díly motoru otryskané pískem, skleněnými kuličkami nebo ořechem se musí před montáží velmi pečlivě umýt! Tryskací materiál se v žádném případě nesmí dostat do motoru a nedoporučuje se otryskávat celý motor běžným tryskacím materiálem, a to ani v případě, že jej pečlivě zamaskuješ - bezpečný je pouze suchý led. 

Pokud se jedná pouze o odstranění vrstvy nátěru, může to provést také firma provádějící odstraňování nátěrů, která odstraní nátěr chemickou nebo tepelnou cestou. 

Barvu z jednotlivých nebo malých dílů můžeš odstranit také sám pomocí kvalitního profesionálního tmelu a odstraňovače barvy. 

Krok 1, obr. 2: V případě potřeby K odstranění koroze a nerovností se použije úhlovou brusku

Krok 1, obr. 2: V případě potřeby použití úhlové brusky k odstranění koroze a nerovností 

 Odstranění koroze a nerovností

Pokud nechceš využít služeb firmy provádějící odstraňování nátěrů nebo tryskání a nemáš k dispozici odstraňovač nátěrů, můžeš nátěr a rez také obrousit. 

Nejrychlejších výsledků dosáhneš například s úhlovou bruskou vybavenou lamelovým kotoučem. Tento postup by se však měl použít pouze v případě hrubých rýh a silné koroze. Při broušení úhlovou bruskou používej ochranu dýchacích cest.

Těžko přístupná místa nebo menší díly lze brousit ručně vodním brusným papírem nebo pomocí "Dremelu" - mokré broušení zabraňuje tvorbě prachu. Zrnitost brusného papíru zvol pečlivě podle struktury povrchu obrobku - čím hrubším začneš, tím déle bude jemné broušení trvat; naopak, pokud začneš příliš jemným, bude obtížné odstranit hlubší nedokonalosti. 

Krok 1, obr. 3: Ochrana těsnicí plochy přelepením páskou

Krok 1, obr. 3: Ochrana těsnicí plochy přelepením páskou

Ochrana těsnicí plochy maskováním

Citlivé těsnicí plochy nebo vnitřní strany obrobku je třeba před obráběním chránit pečlivým maskováním! 

Pro bezpečnou práci upni obrobek do svěráku pro broušení nebo jej připevni k pracovnímu stolu pomocí šroubové svorky. Hliníkové díly musí být chráněny před ostrými hranami svěráku nebo šroubové svorky dřevem, lepenkou nebo speciálními upínacími čelistmi. 

U nosných dílů vždy pamatuj na to, abys je neoslaboval odebíráním materiálu. Nikdy nebrus pouze v jednom směru, ale křížem krážem, a nebrus příliš selektivně, abys dosáhl rovného povrchu. Při broušení úhlovou bruskou dbej na to, aby nevznikly žádné brusné důlky nebo rýhy! 


Krok 2: Brusný blok a brusný papír pro vyhlazení obrobku

Krok 2: Brusný blok a brusný papír pro vyhlazení obrobku

02 - Broušení

Po hrubém odstranění koroze a laku je třeba povrch obrobku dokončit broušením vodním smirkovým papírem - pouze rovný obrobek vypadá dobře vyleštěný, nerovnosti jsou bohužel vidět zejména na vyleštěné části. Opotřebené díly je třeba opracovat tak, aby nevznikly "brusné dutiny" - k tomu slouží brusný blok.

Broušení dokonči brusným papírem zrnitosti 320 nebo ještě lépe vodním papírem zrnitosti 600. Nyní by měl být povrch mírně drsný od smirkového papíru, ale jinak dostatečně rovný a rovný, aby se dal leštit do lesku.


Krok 3, obr. 1: Připevnění vrtačky k pracovnímu stolu pomocí svorky

Krok 3, obr. 1: Připevnění vrtačky k pracovnímu stolu pomocí svorky

03 - Leštění

Při leštění se lešticí kotouče opatří pracovním trnem a upnou se do vrtačky. Nejprve nasaď hrubý sisalový kotouč pro předleštění. Buď vrtačku připevni k pracovnímu stolu pomocí speciální svorky, nebo obrobek připevni k pracovnímu stolu. 

Je-li to nutné, přelep sklíčidlo vrtačky silnou vrstvou malířské pásky, aby nemohlo poškodit obrobek, i když se s ním nechtěně dostane do kontaktu.

Upozornění: Než začneš leštit, nasaď si respirátor a ochranné brýle. Pamatuj také na to, že se obrobek při leštění velmi zahřívá!

Krok 3, obr. 2: Odběr vosku pomocí rotujícího lešticího kotouče

Krok 3, obr. 2: Odběr vosku pomocí rotujícího lešticího kotouče

Odběr vosku lešticím kotoučem

Nyní vezmi předlešticí vosk a přitlač jej na předlešticí kotouč, dokud nedojde ke změně barvy při chodu vrtačky - kotouč absorbuje vosk otáčením. 

Nejlépe to funguje, když vosk není příliš studený. Měla by mít dobrou pokojovou teplotu; v případě potřeby ji na chvíli postav vedle topení. Nový lešticí kotouč se zpočátku trochu načechrává, ale to časem zmizí. 

Krok 3, obr. 3: Přidržení leštěného obrobku u rotujícího kotouče

Krok 3, obr. 3: Přidržení leštěného obrobku u rotujícího kotouče

Leštění obrobku

Pokud kotouč absorboval vosk, stačí krátký stisk pro pozdější nové navoskování. Obrobek se nyní leští při středních až vyšších otáčkách (2 500 - 3 000 ot./min.) s malým tlakem a krouživými pohyby.

Aby ses vyhnul "hrbolatění", postupuj od poškrábaných dílčích ploch směrem ven ve spirále. Vyčisti je čističem brzd a zkontroluj výsledek práce. Pokud je rovnoměrná, přejdi na střední (bavlněný) kotouč a odpovídající vosk pro vyhlazení. 

Nakonec nejjemnější bavlněný kotouč spolu s jemnou lešticí pastou dodá hladkému povrchu konečný vysoký lesk potom, co byl obrobek znovu očištěn čističem brzd.


Upozornění: Sada leštících kotoučů s leštícím voskem by se měla používat vždy jen na jeden materiál, takže nikdy nelešti stejným kotoučem např. VA a pak hliník - výsledek by již nebyl brilantní. 


Údržba leštěných povrchů

Světlé hliníkové díly by měly být ošetřeny leštěnkou na hliník, zejména po jízdě v dešti. Nejlepší způsob, jak bojovat proti skvrnám od vody a "výkvětům", je voskovat je, nebo je v případě potřeby otřít mastným hadříkem. Bezbarvé ochranné laky na hladkém povrchu příliš nedrží - pokud se na nich pak objeví "korozní červi", je třeba lak znovu odstranit a přeleštit. Pokud se chceš vyhnout náročné údržbě, můžeš si hliníkové díly nechat pochromovat. Dokonale provedený třívrstvý chrom (měděná vrstva/niklová vrstva/chrom) se dobře udrží i na krytech motoru vystavených tepelnému namáhání - za předpokladu, že je podklad čistý a neporézní. 

Porézní hliník nebo hliník, který byl dříve hluboce rozkvetlý, by se neměl dávat chromovat - riziko, že se na povrchu brzy objeví puchýře, je příliš velké. Zda chceš chromovaný leštěný hliník, je v neposlední řadě otázka stylu: Klasické motorky nebo motorky ve stylu "čisté technologie" často vypadají lépe s pravým, teplým tónem neošetřeného hliníku. Leštěná nerezová ocel se velmi snadno udržuje. Drobné škrábance, vodní skvrny nebo zabarvení (na výfukových systémech) lze odstranit leštidlem na nerezovou ocel, např. od společnosti Autosol.


Pokud je to nutné, brousíme předem za mokra a potom intenzivně leštíme v odstraňovači akrylových škrábanců

Pokud je to nutné, brousíme předem za mokra a potom intenzivně leštíme v odstraňovači akrylových škrábanců

Leštění plastů

Nejen kovy, ale i plastové povrchy lze a někdy je nutné leštit. Je to možné u jednobarevných (ne lakovaných!) dílů? Zatímco u ozdobných dílů jde hlavně o vizuální kosmetiku, u čelních skel nebo krytů světlometů se uplatňují i bezpečnostní aspekty.

Povrch je třeba nejprve důkladně očistit. Hluboké škrábance můžeš odstranit speciálním brusným papírem (zrnitost: 1.500) a broušení za mokra. Potom nanes trochu odstraňovače škrábanců z akrylu a poškrábaná místa lešti 2 až 3 minuty silným tlakem měkkým, čistým bavlněným hadříkem nebo vatovým tamponem. U velmi hlubokých škrábanců bude možná nutné několikrát použít odstraňovač akrylových škrábanců a vyleštit jej.

Upozornění: Nelešti potištěné, lakované nebo natřené povrchy.

Odstranění zbytků

Odstranění zbytků

Zbytky pasty lze jednoduše odstranit hadříkem.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar