Provedení servisu vzduchového filtru

Také motocykly se musí zhluboka nadechnout. To však funguje pouze s čistým a dobře udržovaným vzduchovým filtrem.

Jak VYMĚNIT VZDUCHOVÝ FILTR! | JAK NA TO

Kontrola a údržba vzduchových filtrů na motocyklu

Jedním z důležitých bodů údržby motocyklu je kontrola a údržba vzduchového filtru. Pokud se částečky nečistot dostanou do motoru přes karburátor nebo vstřikovací systém, dochází ke zvýšenému opotřebení válce a pístních kroužků a zbytečně se zkracuje životnost motoru.

Dostatek čistého vzduchu je pro dobrý chod motoru stejně důležitý jako čistý benzín. Pouze pokud je poměr množství vzduchu a benzinu přesně v pořádku, motor běží tak, jak má. Pokud je přívod vzduchu omezen zaneseným a přestárlým vzduchovým filtrem, výkon motoru klesá a spotřeba paliva se zvyšuje. U karburátorových motorů může dojít k tvorbě sazí na zapalovacích svíčkách, protože směs vzduchu a benzínu je bohatší.

Proto bys měl vzduchový filtr vždy udržovat v čistotě - a včas provádět jeho údržbu. V návodu k obsluze vozidla je uvedeno, v jakých intervalech je třeba filtr čistit nebo měnit. Záleží však také na oblasti jízdy a použití. Například jezdci na enduro, kteří se často pohybují v terénu, musí vzduchový filtr kontrolovat častěji, jezdci na crossových motocyklech dokonce denně.


Trocha informací o vzduchových filtrech

Existují různé typy vzduchových filtrů. A vyžadují odlišnou údržbu nebo intervaly výměny:

Naolejování vzduchového filtru z pěnové hmoty

Naolejování vzduchového filtru z pěnové hmoty

Pěnový filtr

Pěnové filtry lze čistit a znovu používat, pokud se pěna ještě nezačala drolit. Intervaly údržby jsou obvykle 5 000 km. 

Čištění: Filtr vyčisti tak, že jej opláchneš v prostředku na mytí nádobí, opatrně vymačkáš a po vysušení lehce namažeš motorovým olejem. Pro dvoutaktní motory používej dvoutaktní olej. Nanes pouze malé množství oleje, jinak by došlo k zaolejování zapalovacích svíček.

Po namazání stlač vzduchový filtr k sobě a zkontroluj, zda z něj nekape olej. K mytí nepoužívej žádné čisticí prostředky obsahující rozpouštědla. Ty napadají pěnu. K výrobě vlastního vzduchového filtru nepoužívej žádnou neznámou pěnu, protože vzduchové filtry jsou obvykle vyrobeny ze speciální polyuretanové pěny, která je odolná vůči oleji a benzínu.


Opatrné vyklepání papírového vzduchového filtru

Opatrné vyklepání papírového vzduchového filtru

Papírový filtr

Intervaly údržby papírového filtru se obvykle pohybují mezi 10 000 a 20 000 km.

Čištění: Suché papírové filtry lze vyčistit opatrným vyklepáním a vyfoukáním stlačeným vzduchem zevnitř ven. K čištění papírového filtru nepoužívej kartáč ani jiný nástroj, protože bys tím zničil filtrační papír. V každém případě je nejlepší vyměnit starý filtr za nový ihned, zejména proto, že nový papírový vzduchový filtr není drahý. 

Pokud chceš interval výměny výrazně prodloužit, můžeš investovat do permanentního vzduchového filtru z příslušenství; ten lze po vyčištění znovu použít.


Permanentní vzduchový filtr ze sortimentu příslušenství Louis

Permanentní vzduchový filtr ze sortimentu příslušenství Louis

Permanentní vzduchový filtr

Do výkonných motocyklů se stále častěji instalují permanentní vzduchové filtry. Existují však také výměnné filtry, které nahrazují papírové filtry. Permanentní filtry je třeba měnit přibližně každých 80 000 km, ale nejpozději po 10 000 km by měly být zkontrolovány a vyčištěny.

Poskytují také o něco větší průtok vzduchu, což teoreticky prospívá výkonu motoru a obvykle zlepšuje reakce motoru při akceleraci. 

Čištění: Například společnost K&N vyrábí permanentní náhradní filtry ze speciální textilní tkaniny. Jakmile jsou špinavé, umyj je ve speciálním čisticím prostředku výrobce, lehce je naolejuj příslušným speciálním olejem a můžeš je znovu používat. Investice do permanentního vzduchového filtru se proto dlouhodobě vyplatí. 

Suché permanentní filtry, jako jsou filtry společnosti Sprint, se čistí ještě snadněji. Jsou vyrobeny ze speciální polyesterové tkaniny a čistí se pouze kartáčem nebo vyfouknutím stlačeným vzduchem. Není nutné používat žádný čisticí prostředek ani olej do vzduchového filtru.


Údržba vzduchového filtru - takto se to dělá

Krok 1: Vyhledání a zpřístupnění skříňky vzduchového filtru

Krok 1: Vyhledání a zpřístupnění skříňky vzduchového filtru

01 - Otevření skřínky vzduchového filtru

Pro údržbu filtru je nutné otevřít skříňku vzduchového filtru. V závislosti na typu vozidla je schovaná pod nádrží, pod sedadlem nebo pod bočními kryty. Po jejím nalezení a zpřístupnění lze víko sejmout. Upozornění: Před vyjmutím filtračního prvku si zapamatuj montážní polohu filtru nebo si ji vyfoť. 


Krok 2: Vyčištění vnitřku skříně vzduchového filtru

Krok 2: Vyčištění vnitřku skříně vzduchového filtru

02 - Vyčištění filtrační skříně

Skříň se uvnitř vyčistí např. vysavačem a otře čistým hadříkem, který nepouští vlákna. 


Krok 3: Vyfouknutí permanentního vzduchového filtru stlačeným vzduchem

Krok 3: Vyfouknutí permanentního vzduchového filtru stlačeným vzduchem

03 - Vyčištění filtrační vložky

V závislosti na typu filtru se filtrační vložka čistí odpovídajícím způsobem. V našem příkladu čistíme permanentní vzduchový filtr.


Krok 4: Horní značení

Krok 4: Horní značení

04 - Instalace vyčištěného filtru

Při instalaci vyčištěného filtru věnuj opět pozornost instalační poloze. Většina vzduchových filtrů má označení TOP-OBEN. Těsnicí hrana musí přiléhat ke skříni bez mezer po celém obvodu, aby motor nemohl nasávat nefiltrovaný sekundární vzduch. Gumové okraje můžeš trochu namazat, aby na nich ulpěly případné nečistoty.


Krok 5: Kontrola sacích gum

Krok 5: Kontrola sacích gum

05 - Kontrola vnějších abnormalit

Při údržbě vzduchového filtru by ses měl podívat také na okolí skříňky vzduchového filtru. Dostalo se do vstupního otvoru skřínky listí a dokonce i starý hadr? Je spojení mezi skřínkou vzduchového filtru a tělesem škrticí klapky v pořádku, jsou všechny svorky pevně utažené, sací gumy jsou dobře usazené a bez trhlin? Prasklé gumy je třeba vyměnit, jinak hrozí, že motor bude nasávat sekundární vzduch, čímž se zhorší jeho chod a z dlouhodobého hlediska může dojít k jeho poškození. 


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar