Kontrola a výměna ložisek hlavy řízení

Ložisko hlavy řízení spojuje přední kolo se zbytkem motocyklu. Je zřejmé, že tato důležitá součást má rozhodující vliv na jízdní vlastnosti a vyžaduje pravidelnou údržbu.

Kontrola a výměna ložisek hlavy řízení

Kontrola stavu a seřízení ložiska hlavy řízení

Pokud máš při rychlé jízdě nebo v táhlých zatáčkách pocit, že sedíš na hřbetě chřestýše, je možnou příčinou špatně seřízené nebo vadné ložisko hlavy řízení. I když jsi byl tohoto pocitu zatím naštěstí ušetřen, je vhodné čas od času zkontrolovat jeho správné nastavení.

Pro optimální kontrolu ložiska hlavy řízení bys měl požádat o pomoc druhou osobu. Zvedni motocykl tak, aby přední kolo bylo mírně ve vzduchu (ne pomocí zvedáku předního kola). Pokud je k dispozici hlavní stojan, sedí druhá osoba na sedadle co nejvíce vzadu. Druhá osoba uchopí vidlici na dolním konci oběma rukama a trhá s ní dopředu a dozadu. Pokud je zjištěna vůle, je třeba ložisko seřídit. Za tímto účelem povol upínací šrouby posuvných trubek (spodní brýle vidlice) a velký centrální šroub horních brýlí vidlice. Nastavení se provádí mírným utažením seřizovací matice (umístěné pod horními brýlemi vidlice) hákovým klíčem. Ložisko by mělo být po seřízení bez vůle a mělo by mít hladký chod.

Druhá zkouška kontroluje stav ložiska. Otoč vidlici do přímé polohy a potom lehce klepni na řídítka do pravé zatáčky a z přímé polohy opět do levé zatáčky. Pokud jde pohyb vidlice ztěžka, je třeba nastavení opět mírně povolit. 

Pokud se projeví i velmi mírné detenční body, je nutné ložisko vyměnit. Měj však na paměti, že namontované lanovody, hřídele a hydraulické hadice mohou výsledek měření zkreslit. Detenční bod se vyskytuje obzvláště často v poloze rovně vpřed, protože se jedná o nejvíce namáhanou polohu. Mnoho motocyklů, zejména starších, je stále vybaveno kuličkovými ložisky. U kuličkového ložiska se každá kulička opírá pouze o malý bod - takže se časem vytvoří detenční bod. Doporučuje se přejít na odolnější kuželíková ložiska - u nich je každý váleček uložen po celé své délce. Dochází tak k mnohem většímu kontaktu s ložiskovou skořepinou a hmotnost je lépe rozložena. Kromě toho jsou kuželíková ložiska často levnější než původní kuličková ložiska.


Výměna ložiska hlavy řízení - takto se to dělá

Krok 1: Zpřístupnění ložiska hlavy řízení

Krok 1: Zpřístupnění ložiska hlavy řízení

01 - Zpřístupnění ložiska hlavy řízení

Většinu času stráveného touto opravou zabere nejprve zpřístupnění ložiska hlavy řízení. Máš dvě možnosti: Buď rozebereš všechny díly jednotlivě kus po kuse (přední kolo, brzdový systém, nohy vidlice, řídítka, případně kapotáž, přístroje atd.), nebo se pokusíš ponechat jednotlivé sestavy celistvé - druhá možnost ušetří několik pracovních kroků. Sundej například řídítka, ale nech vše přišroubované, opatrně je odlož stranou i s kabely, případně přístroji, bovdenovými lanky a kompletním brzdovým systémem. Pokud zůstane nádržka brzdové kapaliny ve svislé poloze, ušetříš si i odvzdušňování, protože nemusíš brzdový systém otevírat. Ať už použiješ jakoukoli metodu, doporučujeme nádrž v každém případě vyjmout, aby nedošlo k poškrábání a promáčknutí. Středový šroub třmenu vidlice je třeba povolit ještě při namontovaných trubkách vidlice, protože tak lze použít zarážku řízení mezi spodními brýlemi vidlice a rámem.


Krok 2: Odstranění horních brýlí vidlice

Krok 2: Odstranění horních brýlí vidlice

02 - Demontáž horních brýlí vidlice

Pokud jsou na hlavě rámu stále ještě dvoje brýle vidlice, lze odstranit středovou matici horních brýlí vidlice. Nyní lze horní brýle vidlice sejmout a získat volný výhled na seřizovací matici. 


Krok 3: Vytažení brýlí vidlice směrem dolů

Krok 3: Vytažení brýlí vidlice směrem dolů

03 - Vytažení brýlí vidlice směrem dolů

Pomocí hákového klíče vyšroubuj seřizovací matici a jednou rukou přidržuj spodní brýle vidlice, aby nespadly na zem. Když vytáhneš brýle vidlice směrem dolů, jednotlivé kuličky spodního ložiska spadnou směrem k tobě, pokud již nemáš kuželíkové ložisko.


Krok 4: Vyražení ložiskových pouzder

Krok 4: Vyražení ložiskových pouzder

04 - Vyrážení ložiskových pouzder

Po setření starého maziva vidíš horní a dolní ložiskové pouzdro v hlavě řízení. K jejich vyražení se používá průbojník. Pokud je nainstalováno kuličkové ložisko, máš k dispozici dostatečně velkou plochu pro použití průbojníku. Pokud byla kuželíková ložiska namontována již z výroby, jsou v rámu obvykle dvě drážky, které umožňují použití průbojníku. Je důležité, aby byly ložisková pouzdra vyrážena stejnoměrně zevnitř ven bez naklánění, aby nedošlo k poškození ložiskového uložení. Střídavě, krok za krokem, velmi citlivě udeř na příslušnou hranu ložiskového pouzdra zleva a zprava.


Krok 5: Zavedení nových ložiskových pouzder

Krok 5: Zavedení nových ložiskových pouzder

05 - Vložení nových ložiskových pouzder

Nyní se do hlavy řízení vloží nová ložiskové pouzdra. Tip: Zchlaď ložisková pouzdra (např. v mrazáku) a zahřej hlavu řízení (horkovzdušným ventilátorem). Roztahování teplem a smršťování chladem usnadňuje montáž. Ti, kteří nevlastní speciální nářadí, si ho mohou vyrobit sami. Vezmi závitovou tyč 10 mm, dvě silné podložky velikosti ložiskových pouzder a pomocí dvou matic vtáhni ložiska do hlavy řízení. Pokud není k dispozici závitová tyč, zatlučou se ložisková pouzdra rovnoměrně a rovně pomocí matice nebo kusu trubky a kladiva. Použitý nástroj musí velmi přesně přiléhat k okraji ložiska, aby nedošlo k jeho poškození, ten je velmi úzký. Nikdy se nedotýkej kluzné plochy! Nakonec se ujisti, že jsou pouzdra ložisek zcela zasunuta a pevně usazena v hlavě rámu. Pokud ložisková pouzdra zapadají do hlavy rámu sama od sebe, je ložiskové uložení rozšířené nebo poškozené. Pak pomůže jedině návštěva servisu, kde odborník rám pečlivě prohlédne a případně nainstaluje ložiska větší dimenze nebo pouzdra vlepí. 


Krok 6: Odstranění starého ložiska

Krok 6: Odstranění starého ložiska

06 - Odstranění starého ložiska

Nyní je třeba vyměnit nalisované ložisko spodního vidlicového třmenu. Za tímto účelem umísti dláto do mezery mezi ložiskem a brýlemi vidlice a zatluče se na něj kladivem, dokud se nezvedne o několik milimetrů. Nyní lze ložisko vypáčit pomocí dvou velkých šroubováků nebo montážních pák. 


Krok 7: Narážení kuželíkového ložiska pomocí přípravku pro narážení ložiska hlavy řízení

Krok 7: Narážení kuželíkového ložiska pomocí přípravku pro narážení ložiska hlavy řízení 

07 - Narážení kuželíkového ložiska pomocí přípravku pro narážení ložiska hlavy řízení 

K montáži nového ložiska je zapotřebí vhodný přípravek pro narážení ložiska hlavy řízení. Nejprve nasaď prachové těsnění, potom - pokud je k dispozici (často u kuželíkových ložisek z příslušenství) - vyrovnávací podložku a nakonec nové ložisko. Udeřit se smí pouze na vnitřního kroužek a nikdy ne na ložiskovou klec. Sebemenší poškození klece ložiska může způsobit, že se válečky přestanou správně otáčet, ložisko by se zničilo! Po montáži se ložisko dostatečně namaže, např. mazivem Castrol LM2. Znovu zkontroluj, zda je protiprachový kryt správně nasazen.


Krok 8: Sestavení, dobré namazání a nastavení

Krok 8: Sestavení, dobré namazání a nastavení

08 – Sestavení, dobré namazání a nastavení

Namaž dostatečně také horní ložisko. Vlož spodní brýle vidlice do hlavy řízení a shora nasaď namazané ložisko. Nyní nasaď seřizovací matici a ručně ji utáhni (vlastní seřízení se provádí až při kompletní vidlici). Nasaď horní brýle vidlice a volně utáhni velký centrální šroub. Namontuj nohy vidlice - upínací šrouby spodních brýlí vidlice zatím nedotahuj. Nyní nastav vůli ložiska řízení pomocí hákového klíče tak, aby ložisko nemělo vůli a mělo hladký chod. Pokud nemůžeš najít správné nastavení a ložisko se zasekne, mohlo dojít k poškození nových ložisek nebo trubky řízení. Teprve nyní utáhni centrální šroub a potom upínací šrouby spodních brýlí vidlice momentem podle pokynů výrobce. Znovu zkontroluj seřízení, protože se může stát, že se vůle ložiska po dotažení centrální matice zmenšila. 

Při dokončení montáže motorky dodržuj utahovací momenty dle údajů výrobce. Případně odvzdušni brzdu. Při následující zkušební jízdě se bezpodmínečně ujisti, že vidlice funguje bez pnutí a že řízení netřepotá a neklape.


Upozornění: Po 200 kilometrech doporučujeme vůli znovu zkontrolovat. Je možné, že se ložiska ještě trochu usadila.



Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar