Nabíjení baterií pomocí nabíječek

Když baterie slábne, je nabíječka nejlepším přítelem motocyklisty. Aby tomu tak bylo i nadále, máme pro tebe tipy pro použití.

Nabíjení baterií pomocí nabíječek

Správné nabíjení baterií

Startovací baterie musí být během delšího stání dobíjena, i když není připojen žádný spotřebič a byla z motorky vyjmuta. Baterie mají vnitřní odpor, a proto se samy vybíjejí. Po jednom až třech měsících je zásoba energie prázdná. Kdo si myslí, že pak může baterii jednoduše dobít, bude nepříjemně překvapen. Je to proto, že hluboce vybitá baterie již nedokáže správně ukládat energii a může ji absorbovat pouze částečně. Aby k tomu vůbec nedošlo, shromáždili jsme zde tipy pro včasné a správné nabíjení a pro správné nabíječky.

Typy nabíječek

Vzhledem k tomu, že se v odvětví motocyklů a skútrů používají různé typy baterií, je rozmanitá i nabídka nabíječek. V průběhu let se na trhu objevily následující základní typy nabíječek od různých výrobců:


Obr. 1: Jednoduchá automatická nabíječka pro zimní skladování: ProCharger 600

Obr. 1: Jednoduchá automatická nabíječka pro zimní skladování: ProCharger 600

Standardní nabíječky

Běžné standardní nabíječky bez automatického vypínání a s neregulovaným nabíjecím proudem nejsou již běžné. Lze je použít pouze u běžných standardních kyselinových baterií, u nichž lze proces nabíjení odhadnout pozorováním kapaliny. Pokud začne produkovat plyn a začnou se tvořit bublinky, odpoj baterii od nabíječky a předpokládej, že je plně nabitá. 

Trvale uzavřené mikrovlesové/AGM, gelové, čistě olověné nebo lithium-iontové baterie se k takové nabíječce v žádném případě nesmějí připojovat, protože zde nelze spolehlivě určit, kdy je baterie plná - přebíjení však vždy poškozuje baterii a zkracuje její životnost, v opakovaných případech dokonce velmi výrazně.

Jednoduché automatické nabíječky

Jednoduché automatické nabíječky se po úplném nabití baterie alespoň automaticky vypnou. Nabíjecí napětí však nelze přizpůsobit stavu nabití baterie. Takové nabíječky obvykle nedokážou "oživit" hluboce vybité gelové, čistě olověné nebo mikrovliesové/AGM baterie. Pro méně závažné případy, např. pro nabíjení při údržbě během skladování nebo zimování, jsou ale naprosto vynikající.


Obr. 2: Moderní všestranná jednotka s funkcí odsíření: ProCharger 1.000

Obr. 2: Moderní všestranná jednotka s funkcí odsíření: ProCharger 1.000

Mikroprocesorem řízená automatická nabíječka

"Inteligentní", mikroprocesorem řízená automatická nabíječka nabízí rozhodující výhody nejen pro moderní mikrovliesové/AGM, gelové nebo čistě olověné baterie, ale také pro klasické kyselinové baterie, protože má diagnostické a údržbové funkce, které mohou znatelně prodloužit životnost baterie. 

Takové nabíječky dokáží zjistit stav nabití baterie, přizpůsobit mu nabíjecí proud a pomocí režimu desulfatace oživit nejednu stárnoucí, částečně sulfátovanou baterii do stavu, kdy je schopna dostatečně výkonně pohánět startér vozidla. Kromě toho mohou chránit baterii před sulfatací během klidového období vozidla pomocí udržovacího/trojnásobného nabíjení. Například v režimu údržby jsou do baterie v určitých intervalech vysílány malé proudové impulsy, které zajišťují, že se na olověných deskách nehromadí sírany. Více informací o sulfataci a bateriích najdeš v servisních tipech k bateriím.


Obr. 3: Nabíjení v originální palubní zásuvce pouze s nabíječkou kompatibilní se sběrnicí CAN. Zde: ProCharger 4.000

Obr. 3: Nabíjení v originální palubní zásuvce pouze s nabíječkou kompatibilní se sběrnicí CAN. Zde: ProCharger 4.000

Mikroprocesorem řízená nabíječka se sběrnicí CAN

Pokud chceš baterii nabíjet přes standardní nabíjecí zásuvku ve vozidle s palubní elektronikou sběrnice CAN, musíš použít speciální mikroprocesorem řízenou nabíječku se sběrnicí CAN. Ostatní nabíječky by obvykle v původní palubní zásuvce (v závislosti na softwaru sběrnice CAN) zůstaly nefunkční, protože po vypnutí zapalování je i zásuvka odpojena od palubní sítě. Pokud není baterie příliš skrytá, můžeš samozřejmě připojit nabíjecí kabel přímo ke svorkám baterie. Nabíječka kompatibilní se sběrnicí CAN přenáší prostřednictvím zásuvky signál do palubního počítače motocyklu. Tím se odemkne zásuvka pro nabíjení. 


Obr. 4: Lithium-iontové baterie potřebují speciální nabíječku

Obr. 4: Lithium-iontové baterie potřebují speciální nabíječku

Nabíječka s režimem nabíjení lithium-iontových baterií

Pokud ve vozidle používáš lithium-iontovou baterii, měl bys si zakoupit také speciální nabíječku s režimem nabíjení lithium-iontové baterie. Lithium-iontové baterie jsou citlivé na nadměrné nabíjecí napětí a nikdy se nesmí nabíjet nabíječkami, které do baterie vysílají nadměrné startovací napětí (funkce desulfatace). Příliš vysoké nabíjecí napětí nad 14,6 V nebo kolísající programy pulzního nabíjení mohou lithium-iontovou baterii zničit! K nabíjení je zapotřebí konstantní nabíjecí proud.


Obr. 5: Řídicí jednotka a nabíjecí zásuvka v jednom: Kontrolka nabíjení ProCharger

Obr. 5: Řídicí jednotka a nabíjecí zásuvka v jednom: Kontrolka nabíjení ProCharger

Správný nabíjecí proud

Kromě typu nabíječky je rozhodující i její výkon. Nabíjecí proud dodávaný jednotkou by neměl překročit 1/10 kapacity baterie. Příklad: Pokud má baterie tvého skútru kapacitu 6 Ah, neměl bys používat nabíječku, která do baterie vysílá vyšší nabíjecí proud než 0,6 A, protože by došlo k poškození malé baterie a zkrácení její životnosti. 

Naopak velkou autobaterii můžeš malou dvoukolovou nabíječkou nabíjet jen velmi pomalu - v extrémních případech to může trvat i několik dní. Při nákupu proto hledej odpovídající specifikaci v ampérech (A) nebo miliampérech (mA).

Pokud potřebuješ nabíjet autobaterie i motocyklové baterie, je ideální nabíječka s více než jedním nabíjecím stupněm. Pokud lze stejně jako u nabíječky ProCharger 4.000 přepínat z 1 na 4 ampéry, můžeš při této úrovni nabíjení doplnit většinu autobaterií během jednoho dne, i když jsou hluboce vybité.

Pokud se jedná pouze o udržovací nabíjení, můžeš také použít malou mikroprocesorem řízenou nabíječku, která udržuje baterii čerstvou, dokud s vozidlem nepojedeš. 


Dobré vědět

Tipy z praxe

  • Nabíječky pro automobily a motocykly se nedoporučují pro nabíjení nikl-kadmiových, modelářských nebo vozíčkářských baterií. Tyto speciální baterie vyžadují speciální nabíječky s přizpůsobeným nabíjecím cyklem.
  • Pokud nabíjíš baterie instalované ve vozidle prostřednictvím palubní zásuvky připojené přímo k baterii, vždy se ujisti, že jsou vypnuty/odpojeny tiché spotřebiče, jako jsou palubní hodiny nebo budíky. Pokud je taková tichá zátěž (nebo také bludný proud) aktivní, nabíječka nemůže najít cestu do režimu údržby / péče, v důsledku čehož je baterie přebíjena.
  • Při instalaci ve vozidle bys měl nabíjet pouze trvale uzavřené baterie (gelové, mikrovliesové, čistě olověné, Li-Ion). Standardní kyselinové baterie se musí pro nabíjení vždy vyjmout a články otevřít, aby mohl uniknout plyn. Unikající plyny by vedly k nepříjemné korozi vozidla.
  • Zda nechat baterii trvale připojenou k nabíječce, když vozidlo není v provozu, aby se udržovala a chránila před sulfátováním, závisí na typu baterie. Běžné kyselinové baterie a mikrovliesové baterie pro samonaplnění jsou za trvalé dobíjení vděčné. Čistě olověné a gelové baterie, stejně jako trvale uzavřené mikrovliesové baterie mají nyní tak nízké samovybíjení, že je stačí dobíjet každé 4 týdny nabíječkou. Z tohoto důvodu elektronika sběrnice BMW CAN například vypíná nabíjecí zásuvku vozidla, dokud je baterie rozpoznána jako plná - udržovací nabíjení tedy není vůbec možné. Lithium-iontové baterie stejně není třeba nabíjet, protože se samy téměř nevybíjejí. Jejich stav nabití je obvykle indikován pomocí LED displeje na baterii. Dokud je taková baterie ze 2/3 plná, není třeba ji dobíjet.
  • Pro nabíjení bez přístupné zásuvky jsou k dispozici mobilní nabíječky, například nabíjecí box Fritec. Integrovaná dobíjecí baterie může nabíjet baterii motocyklu na principu přenosu. Existují však také startovací posilovače, s nimiž můžeš nejen nastartovat vozidlo, ale také dobít baterii motocyklu pomocí vhodného adaptérového kabelu, aby bylo možné motocykl znovu nastartovat.
  • Stálá kontrola: Kontrolka nabíjení ProCharger poskytuje vizuální informace o stavu startovací baterie pouhým stisknutím tlačítka. Zvláště praktické: Pokud na semaforu svítí žlutá nebo dokonce červená, můžeš nabíječku ProCharger připojit přímo k baterii prostřednictvím kontrolky nabíjení - to je skutečný přínos pro pohodlí, zejména u obtížně přístupných zásobníků energie.

Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar