Výměna sady řetězu

Hnací řetěz, pastorek a řetězové kolo jsou opotřebitelné díly. I když moderní sady řetězů s O-, X- nebo Z-kroužky dosahují značného kilometrového nájezdu - v určitém okamžiku je potřeba nová sada řetězu.

HOW TO: Výměna sady řetězu motocyklu
Louis videa Jak na to
HOW TO: Oddělení a nýtování řetězu motocyklu
HOW TO: Mazání řetězu motocyklu
HOW TO: Napnutí motocyklového řetězu
HOW TO: Montáž systému mazání řetězu Scottoiler na motocykl

Výměna sady řetězu u motocyklu

Moderní sady řetězů s O-, X- nebo Z-kroužky dosahují značných kilometrových výkonů, a to i díky neustále zdokonalovaným výrobním postupům - přesto jsou součásti řetězového pohonu vystaveny neustálému opotřebení.

"Křivé zuby" na pastorku a řetězu a stále kratší intervaly napínání znamenají: Je třeba pořídit novou sadu řetězu! Většinou je však sada "zralá" dříve: Pokud se články řetězu na řetězovém kole zvedají již o několik milimetrů, přestože byl řetěz správně napnut, nebo pokud je řetěz velmi nerovnoměrně prodloužený, patří díl do šrotu. Chytrý člověk vždy vymění celou sadu - protože ví, že nový řetěz se příliš rychle přizpůsobí stupni opotřebení řetězového kola a pastorku. Řetězy s O-, X- a Z-kroužkem mají trvalou tukovou náplň, která zajišťuje mazání čepů řetězu uvnitř řetězu.

Hnací řetěz je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek. Pokud je řetěz namontován pomocí nýtovacího zámku, dbej na to, aby byl nýtován pečlivě a odborně pomocí vhodného nástroje na řetězy.

Pozor: Pokud nemáš s nýtováním řetězů zkušenosti, svěř tuto práci odborné dílně! Zámky s klipem doporučujeme pouze pro vozidla do objemu 125 cm3. Speciálně pro řetězy Enuma jsou k dispozici také šroubové zámky, které je třeba namontovat přesně podle přiloženého návodu.


Výměna sady řetězu - takto se to dělá

Krok 1: Uvolnění pastorku

Krok 1: Uvolnění pastorku

01 - Uvolnění pastorku

Pro přístup k řetězovému pastorku může být nutné sejmout stupačku, řadicí páku (nezapomeň na její polohu!) a kryt. Při snímání krytu dávej pozor na případné ovládání spojky - pokud možno ji neodpojuj. Chceš-li vozidlo zajistit, zařaď první rychlostní stupeň a zablokuj nožní brzdu (požádej pomocníka, aby ji sešlápl), abys mohl uvolnit ozubené kolo. Pastorek lze upevnit různými způsoby (centrální matice s pojistnou deskou, centrální šroub s pojistnou deskou, přídržná deska se dvěma menšími šrouby). V případě potřeby nejprve odstraň blokovací zařízení (např. ohni blokovací desku) a teprve potom povol upevňovací šroub nebo matici pastorku pomocí vhodného nástrčného klíče a případně přiměřené síly.


Krok 2: Demontáž zadního kola

Krok 2: Demontáž zadního kola

02 - Demontáž zadního kola

Nyní vyjmi zadní kolo. Pokud nemůžeš použít hlavní stojan, nezapomeň, že zvedák namontovaný na kyvné vidlici není vhodný pro jeho demontáž. Sejmi kryt řetězu a případný kryt zadního kola. Povol matici nápravy a vyraz nápravu plastovým kladívkem. V případě potřeby si pomoz tyčí. Přidrž kolo a nech ho jemně sklouznout na zem, zatlač ho dopředu a sundej ho z řetězu.

Upozornění: Pozor na montážní polohu distančních pouzder!


Krok 3: Obnovení řetězového kola

Krok 3: Obnovení řetězového kola

03 - Obnovení řetězového kola

Odšroubuj řetězové kolo z nosiče řetězového kola na zadním kole. I v tomto případě ohni předem všechny pojistné desky. Pojistné desky nebo samopojistné matice by měly být obnoveny. Vyčisti nosič a nasaď nové řetězové kolo. Šrouby utáhni křížem, pokud možno momentovým klíčem podle pokynů výrobce. Případně Znovu opatrně připevni pojistné desky. Nyní znovu zkontroluj kolo: Působí všechna ložiska a těsnicí kroužky dobrým dojmem? Je tlumič rozběhu za nosičem řetězového kola stále napnutý? Vyměň poškozené díly.


Krok 4, obr. 1: Vratná páka a ...

Krok 4, obr. 1: Vratná páka a ...

04 - Demontáž kyvné vidlice

Má-li být namontován nekonečný řetěz, musí být kyvná vidlice za tímto účelem demontována. Pokud je použit řetízkový zámek, není to nutné a pokračujeme krokem 07. Demontáž kyvné vidlice probíhá následovně: Nejprve uvolni brzdovou hadici z kyvné vidlice, ale neodšroubovávej ji ze třmenu ani jinak neotevírej brzdový systém! Stačí vyjmout kotevní tyč brzdy z kyvné vidlice a demontovanou brzdovou jednotku zabalenou v látce umístit pod motorku. Kyvná vidlice je nyní spojena s motocyklem pouze v místě zavěšení a nápravy. U duálních vzpěr demontuj jejich spodní uchycení z kyvné vidlice. U centrální vzpěry zavěšení může být nutné povolit kliku zvonu.

Krok 4, obr. 2: ... Demontáž kyvné vidlice

Krok 4, obr. 2: ... Demontáž kyvné vidlice

Podívej se v klidu, jak zavěšení funguje, a pak se rozhodni, které šrouby je třeba povolit. Zapamatuj si polohy demontovaných dílů! Nakonec povol matici nápravy kyvné vidlice a opatrně vyjmi nápravu. Obvykle je dobře namazaná, nenech ji spadnout do špíny.


Krok 5: Obnova pastorku řetězu

Krok 5: Obnova pastorku řetězu

05 - Obnova pastorku řetězu

Nyní lze pastorek vyměnit. Nezapomeň si všimnout jeho instalační polohy - často se vyskytuje silnější a plošší bok. Pouze správná instalace zaručuje správné seřízení řetězu, neseřízený řetěz může prasknout! Upozornění: Po vyčištění prostředí lze nový pastorek nasadit spolu s řetězem do správné polohy. V případě potřeby namontuj novou pojistnou desku a matici/šroub. Utahování momentovým klíčem se provádí později.


Krok 6: Vyčištění, namazání a sestavení

Krok 6: Vyčištění, namazání a sestavení

06 - Čištění, mazání a montáž

Důkladně očisti všechny části kyvné vidlice a ložiska kyvné vidlice vhodnými ošetřujícími prostředky. Promaž všechny pohyblivé části (pouzdra, šrouby). Pokud je tvoje kyvná vidlice chráněna proti tření řetězu kluzákem, vyměň jej, pokud je již značně ztenčený. Pokud byla kyvná vidlice demontována, je třeba ložiska kyvné vidlice znovu promazat. Dodržuj pokyny výrobce k mazání. 

Pokud je to možné, použij k montáži kyvné vidlice opět pomocníka: Zatímco ty umisťuješ kyvnou vidlici do rámu, pomocník vkládá nápravu. Potom namontuj tlumiče a eventuálně u tlumiče řadicí páku utahovacími momenty podle pokynů výrobce, namontuj kolo a ujisti se, že jsou správně namontovány brzda, brzdová kotva a distanční podložky.


07 - Řetěz s řetězovým zámkem

Pokud je řetěz namontován s řetězovým zámkem, postupuj podle přiloženého návodu k montáži nebo podle návodu k použití nářadí na řetěz.


Krok 8, obr. 1: Vůle při spodním průhybu řetězu

Krok 8, obr. 1: Vůle při spodním průhybu řetězu

08 - Nastavení napnutí řetězu

Nyní je to téměř hotovo: Vůli řetězu nastav takto: otáčej zadním kolem rukou a urči nejtěsnější bod - to je důležité, protože příliš napnutý řetěz zničí výstupní ložisko převodovky a to je opravdu drahé. Standardem je vůle o šířce necelých 2 prstů ve středu spodního průhybu řetězu při zatíženém a na zemi stojícím vozidle. Pro kontrolu je nejlepší sednout si na motorku a pověřit kontrolou druhou osobu. Vůle se nastavuje na seřizovacím mechanismu, když se uvolní osa a kolo se zvedne. Je důležité seřizovat rovnoměrně na obou stranách kyvné vidlice, aby byla zachována souosost kol. V případě pochybností použij zkoušečku seřízení řetězu, dlouhou rovnou lať nebo nit. Měj na paměti, že příliš napnuté, opotřebované nebo špatně udržované řetězy mohou prasknout - výsledkem je obvykle rozdrcený kryt motoru, ne-li pád a další zranění! Při napínání řetězu ti může pomoci přípravek Chain Monkey.

Krok 8, obr. 2: Nastavení napnutí řetězu

Krok 8, obr. 2: Nastavení napnutí řetězu

Nakonec utáhni osu kyvné vidlice, osu kola a pastorek podle pokynů výrobce pomocí momentového klíče. V případě potřeby zajisti matici zadní nápravy novou závlačkou. Po montáži krytu, řadicí páky, krytu řetězu atd. znovu zkontroluj všechna upevnění. Přibližně po 300 km je třeba znovu zkontrolovat správné napnutí řetězu - nové řetězy se zpočátku prodlužují. 

A nezapomeň na mazání! Dálkoví jezdci a jezdci, kteří jezdí často, mohou prodloužit životnost své sady řetězu pomocí automatického mazání řetězu a zároveň si ušetřit spoustu práce (viz servisní tipy k systémům mazání řetězu a údržbě řetězu).


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar