Výměna těsnicích kroužků vidlice

Pokud jsou trubky vidlice i přes umytí a vyleštění již po několika kilometrech opět mastné a špinavé, je to způsobeno opotřebovanými těsnicími kroužky vidlice (často označovanými jako simmerringy).

Výměna těsnicích kroužků vidlice

Výměna těsnicích kroužků vidlice na motocyklu

Pouze dva gumové kroužky, ale tak důležité: Pokud tě překvapí, že navzdory čerstvému umytí a vyleštění jsou trubky vidlice již po několika kilometrech opět mastné a špinavé, je to způsobeno opotřebovanými těsnicími kroužky vidlice. Nečistá trubka vidlice je menší zlo, ale tlumení, které již nefunguje správně, poškozuje stabilitu na silnici a to je nejhorší: Vytékající olej může protékat brzdovým systémem a způsobit jeho nefunkčnost. Při výměně je třeba vždy vyměnit těsnicí kroužky vidlice na obou stranách.


Výměna těsnicích kroužků vidlice - takto se to dělá

Krok 1: Povolení uzavírací zátky

Krok 1: Povolení uzavírací zátky

01 - Uvolnění uzavírací zátky

Před zvednutím přední části motocyklu vhodným zvedákem by měly být uvolněny uzavírací zátky trubek vidlice. Za tímto účelem je nutné uvolnit svorky horních brýlí vidlice.


Krok 2: Vytažení nohou vidlice

Krok 2: Vytažení nohou vidlice

02 - Vytažení nohou vidlice

Jakmile je motocykl bezpečně zvednutý, demontuje se blatník, kola a brzdové třmeny. Brzdové třmeny stačí přivázat ke straně izolovaným drátem/kabelem, hydraulický systém není nutné otevírat. Od této chvíle nesmíš ovládat brzdovou páku. Po uvolnění svorek brýlí vidlice se trubky vidlice mírným kroucením vytáhnou směrem dolů.


Krok 3: Odstranění šroubové zátky vidlice a vylití oleje z vidlice

Krok 3: Odstranění šroubové zátky vidlice a vylití oleje z vidlice

03 - Odstranění šroubové zátky vidlice a vylití oleje z vidlice

Uzavírací zátky se vyšroubují pomocí ráčny a vhodného nástrčného klíče pod mírným protitlakem, protože zátky jsou po uvolnění pružin vidlice stále pod mírným tlakem. 

Nyní můžeš odstranit případné distanční trubky, pružinové desky a pružiny vidlice. Nezapomeň si poznamenat pořadí a montážní polohu vyjmutých součástí. Doporučujeme demontovat každou nohu vidlice zvlášť, aby nedošlo k záměně. 

Vše může odkapávat do vhodné sběrné nádoby. Pokud je k dispozici vypouštěcí zátka, je třeba ji rovněž odstranit. Několikeré zasunutí a vysunutí trubky vidlice urychlí vypouštění oleje z vidlice.


Krok 4: Vyšroubování spodního uzavíracího šroubu vidlice

Krok 4: Vyšroubování spodního uzavíracího šroubu vidlice

04 - Vyšroubování spodního uzavíracího šroubu vidlice

Obtížnějším krokem je odstranění šroubu s vnitřním šestihranem, který drží ponornou trubku a tyč tlumiče pohromadě zespodu. Problémem je, že v některých případech se při pokusu o uvolnění šroubu otáčí i tyč tlumiče. Tomu lze zabránit vhodnou maticí a dvěma nástavci vloženými shora do trubky vidlice. Pokud nejsou k dispozici potřebné nástroje, může pomoci včasná montáž. S trochou štěstí zabrání napnutá pružina vidlice protáčení trubky tlumiče.

Pod šroubem s vnitřním šestihranem je těsnicí podložka, kterou je třeba v každém případě vyměnit. S chromovanými trubkami vidlice zacházej, jako by to byla syrová vejce. Ke zničení trubky vidlice stačí i ta nejmenší rýha v pracovní oblasti těsnicího kroužku, protože po několika kilometrech by kroužek opět netěsnil. Pokud je noha vidlice upnuta ve svěráku, pak pouze na ponorné trubce, např. na montážních úchytech brzdových třmenů. Pokud všechny pokusy selhaly, jedinou pomocí je servis, který za malý poplatek šrouby povolí pneumatickým rázovým utahovákem.


Krok 5: Odstranění pojistného kroužku

Krok 5: Odstranění pojistného kroužku

05 - Odstranění pojistného kroužku

Nyní odstraň pojistný kroužek, který zajišťuje těsnicí kroužek pod prachovou krytkou. Pomocí malého šroubováku opatrně zatlač prachovou krytku směrem nahoru a vyjmi pojistný kroužek tak, že jej zvenku zatlačíš dovnitř, abys jej dostal z drážky. 


Krok 6: Odstranění vadného těsnicího kroužku

Krok 6: Odstranění vadného těsnicího kroužku

06 - Odstranění vadného těsnicího kroužku

Jakmile je ponorná trubka pevně upnuta, několikrát se trhne trubkou vidlice a těsnicí kroužek se vysune z ponorné trubky, přičemž je tlačen vodicím pouzdrem. Lze jej stáhnout směrem nahoru. Pokud máš vidlici bez vodicího pouzdra, těsnicí kroužek se při vytahování trubky vidlice nevysune. Kroužek lze potom snadno vypáčit. Pokud je třeba vidlici dále rozebrat, např. za účelem čištění a kontroly opotřebení (min. délka pružiny vidlice, opotřebení v ponorné trubce atd.), je nezbytné nahlédnout do knihy oprav. Při kompletní demontáži je často nutné vyměnit různé O-kroužky a kluzná pouzdra. Pokud máš jakékoli pochybnosti, určitě se zeptej odborníka, co je nutné pro správnou generální opravu tvého modelu. Po vyčištění vidlici opět sestav. Namontuj šrouby upevňující tyče tlumiče s novými měděnými podložkami dole u ponorných trubek.


Krok 7: Montáž s přípravkem pro zasunutí těsnicích kroužků vidlice

Krok 7: Montáž s přípravkem pro zasunutí těsnicích kroužků vidlice

07 - Montáž s přípravkem pro zasunutí těsnicích kroužků vidlice

Před montáží nového těsnicího kroužku je třeba jej trochu namazat, jednou na vnějším povrchu, aby se lépe zasouval do ponorné trubky, a pak na těsnicím okraji, aby se při montáži nepoškodil. K vložení těsnicího kroužku lze použít vhodnou trubku nebo lépe profesionální přípravek pro zasunutí těsnicích kroužků vidlice. Starý těsnicí kroužek je nejlepší použít jako základ pro první údery. K zasunutí těsnění vidlice není zapotřebí velké síly. Nikdy nepoužívej ostré předměty, které by mohly kroužek poškodit. Těsnicí kroužek se zasouvá tak dlouho, dokud není možné pojistný kroužek zatlačit do drážky pomocí šroubováku. 


Krok 8: Doplnění oleje do vidlic

Krok 8: Doplnění oleje do vidlic

08 - Doplnění oleje do vidlic

V závislosti na tvých preferencích se nohy vidlice plní olejem na pracovním stole nebo na vozidle. Rozhodli jsme se pro doplnění na vozidle. Nejdůležitější je správná viskozita a přesně stejné množství (zkontroluj knihu oprav, bezpečné plnění zajistí odměrka a případně trychtýř. Pokud se vidlice při prudkém brzdění prohýbá, nemá smysl do ní dolévat olej jiné viskozity! To je způsobeno pružinami vidlice, olej ve vidlici je zodpovědný pouze za tlumení. Vrozené nedostatky podvozku některých motocyklů lze odstranit například pomocí pružin vidlic od společnosti Wirth. Pružiny mají ABE, jsou progresivně vinuté a přibližně o 30 % tvrdší než původní. Pružiny Wirth se mohou u vzduchových vidlic obejít i zcela nebo částečně bez vzduchu, což chrání těsnicí kroužky. 

Po tom dotáhni všechny šrouby a matice momentovým klíčem podle knihy oprav. Brzdu předem napumpuj, dokud se destičky nedotknou brzdových kotoučů. Motocykl lze opět spustit ze stojanu. Pak se jistě vydáš na cestu s úplně novým zážitkem z jízdy, ale po krátké zkušební jízdě zkontroluj, zda je vidlice těsná.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar