Co je třeba vědět o brzdových třmenech

Ne všechny brzdy jsou stejné. Konstruktéři motocyklů stále přicházejí s novými nápady.

Co je třeba vědět o brzdových třmenech
Louis videa Jak na to
HOW TO: Výměna brzdových destiček na motocyklu
HOW TO: Výměna brzdového kotouče

Plovoucí sedlo vs. pevné sedlo

Kotoučové brzdy jsou dnes v oblasti zpomalovací techniky měřítkem všeho. Jistě, to ví každý. Víš ale, jakými kotoučovými brzdami je tvůj motocykl vybaven? V konstrukci jsou skutečně velké rozdíly, zejména pokud jde o konstrukci brzdových třmenů.

  • Brzdy s plovoucími třmeny se poznají podle toho, že brzdové pístky jsou umístěny pouze na vnější straně
  • Plovoucí třmenové brzdy si poradí i s jednodílnými brzdovými kotouči
  • U brzd s pevnými třmeny jsou vždy dva brzdové pístky proti sobě
  • Brzdy s pevnými třmeny mají obvykle brzdové kotouče namontované v tzv. plovácích

Typy brzdových třmenů

Základním problémem při konstrukci kotoučových brzd je nutnost stejnoměrného sevření kotouče z obou stran. Za tímto účelem se kotouč a podložky musí vzájemně přizpůsobovat. Konstruktéři dosáhli této flexibility tím, že kotouč nebo sedlo "plovou", tj. umožňují boční vůli součásti (několik desetin milimetru). Tento typ brzdy se označuje jako brzda s plovoucím třmenem a pevným kotoučem nebo brzda s pevným třmenem a plovoucím kotoučem. 

Ale: Žádné pravidlo bez výjimky! Zejména u relativně málo zatížených zadních brzd je u některých modelů třmen a kotouč pevný. 

Plovoucí sedla se stále často vyskytují u menších a méně výkonných motocyklů. Pevná sedla jsou u silných a těžkých strojů standardem kvůli jejich vyššímu výkonu. 

Brzdy s plovoucími třmeny se poznají podle toho, že brzdové pístky jsou umístěny pouze na vnější straně

Brzdy s plovoucími třmeny s brzdovými pístky umístěnými pouze na vnější straně.

Brzdy s plovoucími třmeny a jednodílnými brzdovými kotouči

Brzdy s plovoucími třmeny a jednodílnými brzdovými kotouči.

Brzdy s pevnými třmeny se dvěma protiběžnými brzdovými písty

Brzdy s pevnými třmeny se dvěma protiběžnými brzdovými písty.

Brzdy s pevnými třmeny mají obvykle brzdové kotouče namontované v tzv. plovácích

Brzdy s pevnými třmeny mají obvykle brzdové kotouče namontované v tzv. plovácích.


Jednopístkový plovoucí třmen modelu Kawasaki Z 900

High-tech před téměř 50 lety: Jednopístkový plovoucí třmen modelu Kawasaki Z 900.

Tlakový prvek: Brzdový píst

Nákres - Jednopístkový plovoucí třmen modelu Kawasaki Z 900

Nákres: Nákres jednopístkového plovoucího třmenu na motocyklu Kawasaki Z 900.

Brzdová destička musí nějakým způsobem dosáhnout na kotouč. Ve všech moderních brzdových systémech se potřebný tlak vytváří hydraulicky: Od brzdové páky přes hydraulické vedení k brzdovému pístu. V zásadě k tomu stačí jeden brzdový píst. Téměř všechny moderní kotoučové brzdy na předních kolech však mají dva až šest nebo dokonce osm tlakových prvků. Protože: Více pístků umožňuje větší destičky (nebo více samostatných destiček), a tím i lepší rozložení tlaku a vyšší brzdný výkon.

(Náčrtek: Ne nadarmo nese těsnicí nebo upínací kroužek svá dvě označení. To proto, že nejen udržuje brzdovou kapalinu v systému, ale také stahuje brzdový píst zpět do původní polohy, když uvolníš brzdu)

Šestipístkový pevný třmen Suzuki GSX 1400

Hodně pomáhá: Šestipístkový pevný třmen Suzuki GSX 1400.


Yamaha byla jedním z prvních výrobců, kteří začali používat monobloková sedla ve velkosériové výrobě

Yamaha byla jedním z prvních výrobců, kteří začali používat monobloková sedla ve velkosériové výrobě.

Těsné sedlo: dvoudílné vs. jednodílné

Původně se pevné sedlo skládá ze dvou polovin sešroubovaných k sobě. Zatím se prosazují jednodílná litá sedla (monobloky). Cílem je zabránit roztažení sedla při brzdění. Tím se totiž snižuje jak brzdný účinek, tak i cit pro tlakový bod a dávkování.


Radiální kotoučové brzdy - i u běžných silničních strojů

Velmi oblíbené: radiální kotoučové brzdy - i na běžných silničních motocyklech.

Připojení: radiální řešení

Výrobci již několik let stále častěji montují brzdové třmeny s radiálním závěsem. Nápad pochází ze závodů. Smysl věci: Vzdálenost od osy kola lze poměrně snadno změnit pomocí distančních podložek. To umožňuje přizpůsobit brzdu různým průměrům kotoučů.


Pro použití na zadním kole jsou zcela dostačující jednoduché plovoucí třmenové brzdy

Pro použití na zadním kole jsou zcela dostačující jednoduché plovoucí třmenové brzdy.

Prostě a jednoduše: Zadní brzda

Protože lví podíl brzdné síly stejně připadá na přední kolo - znáš to: dynamický posun zatížení nápravy - používají se na zadním kole poměrně jednoduché brzdy. Nejenže jsou zde brzdové kotouče výrazně menší, ale třmeny jsou obvykle plovoucí s jedním nebo dvěma pístky.


Integrovaný brzdový systém

Rozpozná se podle druhého hydraulického vedení: integrovaného brzdového systému.

Integrované brzdové systémy

Ve většině případů jsou přední a zadní brzdy zcela oddělené systémy. Několik modelů, např. Moto Guzzi a Honda, kombinuje obě brzdy do tzv. integrálních brzdových systémů. Podle filozofie výrobce se zadní brzda ovládá buď ruční pákou, nebo přední brzda brzdovým pedálem.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar