Lakování dílů motocyklů

Ať už si chceš doma upravit lak na motorce, nebo nalakovat celé díly, sprejové plechovky ti to usnadní a při pečlivém a čistém provedení dosáhneš dobrých výsledků, které jsou prakticky k nerozeznání od původního laku. 

Lakování dílů motocyklů

Upozornění: Ne všechny originální barvy jsou kompatibilní s barvami ve spreji; například u starších vozidel z dovozu z USA se mohou vyskytnout problémy (barva se "smršťuje" atd.). Podklady nalakované syntetickou pryskyřicí nelze přelakovat akrylovým lakem, vždy je třeba znovu použít lak na syntetickou pryskyřici. Pokud nemůžeš posoudit starý nátěrový podklad, je nejlepší nejprve provést zkušební nátěr na nenápadném místě. Pokud se barva "smršťuje", praská nebo matně šedne, nový vrchní nátěr není kompatibilní s podkladem. Před novým nátěrem by se musel kompletně obrousit. Pro podklady z termoplastu (ABS, ale ne lamináty GRP) je nutné použít speciální základní nátěr na plasty.

Různé hotové laky

Barvy ve spreji připravené k použití jsou komerčně dostupné na bázi akrylových a syntetických pryskyřic. Barvy ve spreji na auta jsou dnes téměř vždy na bázi akrylátu, zatímco barvy ve spreji pro hobby (a samozřejmě i barvy nanášené štětcem) v obchodě pro kutily mohou být také na bázi syntetických pryskyřic. 

Akrylové laky

(autolaky) mají následující výhody:

  • rychlé schnutí (úplně suchý za 10 až 30 minut)
  • lze je kdykoli přestříkat (laky na bázi syntetických pryskyřic lze naopak přestříkat do 2 hodin nebo znovu po 24 hodinách)
  • lepší ochrana proti korozi
  • lepší odolnost vůči čisticím prostředkům, tvrdší povrch

Laky na bázi syntetických pryskyřic

Barvy na bázi syntetických pryskyřic mají naproti tomu plnivost a často se na větších plochách rozlévají homogenněji. Jsou levnější a oblíbené pro dekorativní účely. Méně se doporučují pro lakování dílů motocyklů. 

Kromě běžných jednosložkových barev jsou k dispozici také dvousložkové barvy ve formě sprejů. Vyznačují se zvýšenou odolností. Bezbarvý lak lze například výborně použít k tomu, aby komerčně dostupné jednosložkové spreje pro lakování automobilů získaly vysoce lesklý nátěr odolnější proti poškrábání, povětrnostním vlivům a benzinu. Pokud chceš lakovat speciální barvou, můžeš si ve specializované prodejně autolaků nechat namíchat a naplnit do plechovek širokou škálu originálních barev. Tyto laky se doporučuje natřít dvousložkovým bezbarvým lakem. Více informací o zpracování získáš v příslušných specializovaných obchodech.

Struktura laku

Základní funkcí nátěru je ochrana proti korozi. Aby se to podařilo, je nutné nejprve mechanicky a co nejúplněji odstranit korozní hnízda. Lze použít hrubší brusné papíry a ocelové kartáče pro vrtačku nebo pro brusku. Brusné papíry odstraňují především povrchovou korozi, strojní kartáče pak pronikají hlouběji do kapes rzi a pomáhají je odstranit. Čím hlouběji rez pronikla do materiálu, tím obtížnější je její úplné odstranění. Pokud se s účinným flexi kartáčem nedostaneš dál, použij přípravek proti rzi (postupuj podle pokynů na obalu). Jedinou možností je nechat postiženou část opískovat nebo otryskat ve specializované dílně - tato metoda je samozřejmě nejdokonalejší.


Lakování dílů motocyklů - takto se to dělá

Krok 1: Blatník s promáčklinou a rezavým místem

Krok 1: Blatník s promáčklinou a rezavým místem

01 - Blatník s promáčklinou a rezavým místem

Promáčklé a nerovné povrchy se vyplní dvousložkovým tmelem. 


Krok 2: Částečné vyklepání boule gumovou paličkou

Krok 2: Částečné vyklepání boule gumovou paličkou

02 - Vyklepání boule

Hrubé boule lze opatrně vyklepat nebo vytlačit gumovou paličkou, aby se plnivo nemuselo nanášet zbytečně silně. 


Krok 3, obr. 1: Vybrus promáčklinu a rezavé místo na velké ploše..

Krok 3, obr. 1: Velkoplošné vybroušení promáčkliny a rezavého místa... 

03 - Vybroušení promáčkliny a rezavého místa

Díry po rzi se uzavírají svařováním, rohožemi ze skleněných vláken nebo vyplněním dvousložkovým přípravkem obsahujícím skleněná vlákna.

Upozornění: Dvousložkový tmel spolehlivě drží pouze na holém kovu (viz obr. 1 + 2)! Nejlépe je díly důkladně obrousit nebo lak zcela odstranit, protože okraje původního laku v místě broušení někdy rády trochu prosvítají skrz renovaci. V případě potřeby použij k ohraničení částečného nátěru lemování, patky nebo ozdobné linie. 

Krok 3, obr. 2: Nanesení tmelu a zabroušení do hladka

Krok 3, obr. 2: Nanesení tmelu a zabroušení do hladka

Nanesení tmelu

Smíchej tmel na větší ploše podle pokynů na obalu a dbej na to, abys při nanášení nevytvořil vzduchové kapsy. Ty by později způsobily hrboly v tmelu nebo jeho odlupování! 

Podklad musí být zcela zbaven mastnoty a nečistot - proto jej nejprve co nejpečlivěji očisti silikonovým odstraňovačem, nitroředidlem nebo čističem brzd! Po vytvrdnutí se nános tmelu zabrousí do rovna. Za tímto účelem polož vodní brusný papír (zrnitost cca 100 - 240) kolem brusného bloku nebo kusu dřeva (bez brusného bloku mohou při broušení větších ploch snadno vznikat prohlubně) - bez brusného bloku je výhodné pracovat pouze s malými výplňovými plochami na zaobleních. Při broušení na zaobleních vždy sleduj tvar součásti pohybem brusného papíru tak, aby nedošlo ke vzniku rovné plochy nebo otlaku. 

Mokré broušení zabraňuje silnému znečištění pracovního prostoru. Po broušení se na suché a čisté broušené ploše špičkou prstu zkontrolují nerovnosti. Pokud výsledek není stoprocentní, znovu odmasti, nanes další tmel a zabrus jej. Poslední jemné póry, rýhy apod. vyplň jemným tmelem nebo tmelem ve spreji. 


Krok 4: Nanesení základního nátěru

Krok 4: Nanesení základního nátěru

04 - Nanesení základního nátěru

Nyní začíná vlastní lakování. Nikdy nenanášej vrchní lak přímo na podklad - ani na stávající původní nátěr (jediná výjimka: již jednou jsi použil stejný vrchní lak ve spreji nebo natíráš motor termobarvou). Vrchní nátěr by se snadno odlupoval a sám o sobě by neměl dostatečné antikorozní vlastnosti. Pokud stavíš na původním laku, nejprve jej předem obrus smirkovým papírem o zrnitosti 400 za mokra, důkladně očisti silikonovým odstraňovačem a nyní nastříkej "adhezní nátěr" nebo "plnič". 

Tím se zajistí přilnavost vrchního nátěru a vyplní se drobné stopy po broušení. Vysoce kvalitní dvousložkový základní nátěr zajišťuje mimořádně dobrou přilnavost a mimořádně odolnou strukturu nátěru. Je o něco dražší, ale zaručuje profesionální výsledek. 

Pokud máš mírně nerovný povrch, který nechceš zcela zakrýt plnivem, můžeš také nastříkat tmel ve spreji a rovnou jej přebrousit - nanáší se silněji než "plnič". 

Nejlepší přilnavosti a odolnosti na zranitelných dílech však dosáhneš s dvousložkovým tmelem a dvousložkovým základním nátěrem. Pokud chceš lakovat na plast, musíš nejprve nanést tenkou vrstvu základního nátěru na plast a teprve potom nastříkat základní a vrchní barvu! 

Pokud stavíš především na holém ocelovém plechu, můžeš jako dobrou ochranu proti korozi použít také zinkový sprej, který by se neměl nanášet příliš silně. Po zaschnutí a mezibroušení se nanese plnič (pokud se vrchní nátěr nanese přímo na zinkový nástřik bez mezibroušení, může se stát, že bude matný). Mimochodem, zinkové nástřiky jsou obvykle velmi odolné vůči teplotám (cca 600 °C), a proto jsou vhodné i pro ochranu výfukových systémů (v tomto případě lze přímo aplikovat matný vysokoteplotní vrchní nátěr). 

U surového kovu, který není vystaven silnému zahřívání, nabízí dvousložkový základní nátěr nejoptimálnější kombinaci ochrany proti korozi a přilnavosti. Tento základní nátěr odolný proti benzínu je o něco dražší, ale je také odolnější proti poškrábání a nárazům než jiné levné jednosložkové základní nátěry nebo základní nátěry proti korozi. Před nanesením barvy se nádobka s barvou nejprve temperuje (optimální je dobrá pokojová teplota, tj. cca 20-25 °C) a důkladně se protřepe (cca 2 minuty). Pracovní prostor by neměl být příliš chladný. Vždy pečlivě zakryj okolí a místa, která nemají být nalakována. Nezapomeň, že se postřik rozptýlí kolem obrobku! Police a uložené předměty v pracovním prostoru proto musí být dobře chráněny! Místnost by měla být co nejčistší a bez prachu; nejlépe ji vytři za mokra. Lakování venku je možné pouze v případě, že není průvan. Obrobek nesmí být v žádném případě vlhký (např. v důsledku kondenzace vody způsobené teplotními rozdíly). Nejprve nastříkej vzorek na kousek novin, abys vyzkoušel, zda plechovka funguje správně - tak můžeš také posoudit, jak silný je sprej, který plechovka vytváří. 

Ploché obrobky stříkej křížem, abys dosáhl rovnoměrného nanesení po celém povrchu - vzdálenost mezi plechovkou a obrobkem cca 20-30 cm. Vzdálenost a rychlost nanášení závisí na obrobku, tlaku na plechovku a teplotě v místnosti. Čím pomaleji s plechovkou pohybuješ, tím silnější je vrstva postřiku a tím snadněji se tvoří „kapky" (zejména na svislých plochách). Pokud je barva "zrnitá", jsi příliš daleko od obrobku, stříkáš příliš rychle nebo je teplota v místnosti velmi vysoká, barva zaschne ve vzduchu dříve, než dopadne na povrch. Nejlepší je "předmlžit" pouze první vrstvu, aby se vytvořila podpora pro další vrstvu. Potom, po krátké době schnutí (cca 5 minut), nanes další 2 až 3 tenké, ale krycí vrstvy. Pokud chceš nanést více vrstev, nech je 24 hodin zaschnout.


Krok 5: Broušení základního nátěru

Krok 5: Broušení základního nátěru

05 - Broušení základního nátěru

Dobře zaschlý základní nátěr přebrus brusným papírem zrnitosti 600. Odstraň případné prachové vměstky a nerovnosti. Pečlivě odstraň prach z obrobku (použij hadřík, který neulpívá, nebo speciální hadřík na vázání prachu ze specializovaného obchodu). Nedotýkej se povrchu (mastnota na kůži!!) - V případě potřeby otři silikonovým odstraňovačem, nikoli nitroředidlem. Nitro by rozpustilo vrstvu základního nátěru).


Krok 6: Nanesení vrchního nátěru ...

Krok 6: Nanesení vrchního nátěru ...

06 - Nanesení vrchního nátěru

Nyní se nanes vrchní nátěr. Předem zamlž podle popisu a potom nanes 2 až 3 krycí vrstvy křížovým postupem, vyhni se „stékání" (viz krok 4). Pokud se ti vytvoří „kapka barvy", můžeš s trochou štěstí dosáhnout plynulého barevného průběhu otáčením obrobku. 


Krok 7, obr. 1: Oblepení ploch pro druhou barvu ...

Krok 7, obr. 1: Oblepení ploch pro druhou barvu ...

07 - Oblepení plochy pro druhou barvu a její nalakování

V případě dvoubarevného nátěru (viz krok 7, obr. 2) nech první vrchní nátěr zaschnout alespoň přes noc a oblep plochu pro druhý barevný odstín speciální maskovací páskou pro křivky z potřeb pro lakýrníky (viz krok 7, obr. 1). Snadno se vede kolem poloměrů, zaručuje pozdější hladký okraj a nezanechává na podkladu zbytky lepidla. Hrubý okraj můžeš zajistit pomocí obyčejné malířské pásky z obchodu pro kutily! Podklad jemně přebrus a odstraň mlhu z prvního vrchního nátěru. 

Krok 7, obr. 2: ... a nalakovat

Krok 7, obr. 2: ... a nalakovat


Krok 8: Bezbarvý lak zajišťuje vysoký lesk

Krok 8: Bezbarvý lak zajišťuje vysoký lesk

08 - Bezbarvý lak zajišťuje vysoký lesk

Metalický lak se po cca 30 minutách schnutí (nebo později) přelakuje bezbarvým lakem, aby byl chráněn před vlivy okolního prostředí a bylo dosaženo požadovaného lesku. Nemetalické barvy se také krásněji lesknou a jsou lépe chráněny, pokud na ně naneseš bezbarvý vrchní lak, nejlépe dvousložkový.

Pokud povrch laku není stoprocentně hladký a bez nástřiku, získá konečnou povrchovou úpravu po několika dnech schnutí. Hrubé nerovnosti povrchu vyhlaď mokrým smirkovým papírem zrnitosti 1000. Jemný nástřik nebo broušený povrch se potom jemně vyleští speciální lešticí pastou ve spreji. Výsledkem je krásný, hladký povrch laku, který vizuálně odpovídá původnímu laku. Jednosložkový lak je však vždy poněkud citlivý - proto se vyvaruj poškrábání, nikdy nenechávej působit brzdovou kapalinu DOT 4. Barva je odolná vůči benzínu, ale benzín má tendenci zanechávat matné skvrny, které je třeba znovu vyleštit. Nakonec lak ochraň tvrdým voskem, který jej zapečetí a dodá mu trvalý lesk. 

Upozornění: Bezbarvý lak snadno stéká a vytváří „kapky", proto je třeba pracovat citlivě. Nestříkej příliš silné vrstvy, abys je rovně rozetřel. Jednou namíchanou dvousložkovou barvu lze jen stěží použít déle než jeden den - proto shromáždi co nejvíce natřených dílů, abys plechovku dobře využil. 


Lakování motorů

Tepelně odolné barvy ve spreji lze použít k dlouhodobému osvěžení lakovaných částí motoru. Zásadní je však naprosto čistý, odmaštěný a zdrsněný podklad. Jednotlivé díly, např. víko ventilu, lze demontovat a potom opatrně odmastit silikonovým odstraňovačem, nitroředidlem nebo čističem brzd a trochu obrousit (zrnitost 600). „Výkvěty" je třeba bezpodmínečně odstranit, jinak opět rychle prorazí. S rozeklanými válci a bloky válců se nepracuje úplně snadno - přesto je i zde nutná pečlivá příprava! Silně zašlé pláště motorů lze vyčistit tryskáním skleněnými kuličkami.

Chceš-li osvěžit lak motoru, je nejlepší držet se původní barvy. Stříbrný termolak se nanáší z rozprašovače obzvlášť snadno a trvanlivě a s největší pravděpodobností zakryje případné výkvěty. Zde se nesmí provádět základní nátěr. Žáruvzdornou barvu nastříkej přímo na odmaštěný, zdrsněný, kovově lesklý a čistý podklad. Termolak je tím odolnější vůči teplu, čím je tenčí. 

Pokud chceš, můžeš jednotlivé díly také vypálit v troubě - tím získá tepelný nátěr velmi dobrou pevnost ještě před zahřátím motoru a jízdou.

Upozornění: Pokud se otryskávací materiál dostane do motoru, způsobí nenapravitelné poškození všech ložiskových bodů, motor se pomalu, ale jistě „opotřebuje". Pokud se tedy má otryskávat celý motor, musí se demontovat, prázdná skříň se musí smontovat s těsněním, všechny otvory utěsnit a po otryskání se musí všechny jednotlivé díly zevnitř velmi pečlivě umýt na mycím stojanu! Jedině tak zajistíš, že nedojde k poškození motoru! V poslední době nabízejí specializované firmy také tryskání suchým ledem. Poškození motoru je zde vyloučeno, takže lze otryskávat i kompletní motory. 


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar