Výměna brzdových čelistí bubnové brzdy

Údržba bubnových brzd u motocyklů vyžaduje určité úsilí a zručnost. Brzdové čelisti naštěstí není třeba měnit příliš často.

Výměna brzdových čelistí bubnové brzdy
Louis videa Jak na to
HOW TO: Výměna brzdového kotouče
HOW TO: Výměna brzdových destiček na motocyklu
HOW TO: Výměna spojkové a brzdové páky

Výměna brzdových čelistí bubnové brzdy na motocyklu

Bubnová brzda není tak výkonná jako kotoučová brzda se šestipístkovým třmenem, ale pro zadní kolo menších motocyklů nebo chopperů a cestovních motocyklů je dostačující. Pokud je bubnová brzda umístěna na zadním kole, není při troše opatrnosti životnost 20 000 až 30 000 km neobvyklá. Díky zapouzdřenému tvaru se otěr brzdových destiček nemůže snadno dostat do volného prostoru. Na rozdíl od kotoučové brzdy lze brzdové čelisti sledovat pouze po demontáži zadního kola. Po demontáži zadního kola lze v několika jednoduchých krocích odhalit brzdové destičky.

Pozor: Pokud máš sebemenší pochybnosti o svých schopnostech, neprováděj žádné práce na brzdovém systému motocyklu sám. Požádej o pomoc například známého, který se v této problematice vyzná, nebo tuto práci přenech odborné dílně.

Kontrolka ukazuje opotřebení

Kontrolka ukazuje opotřebení

Kontrola opotřebení

Některé bubnové brzdy mají kontrolní otvor, který je uzavřen malou gumovou zátkou. Po odstranění pryžové zátky je otvorem vidět tloušťka obložení. Přesnou minimální tloušťku obložení (měří se pouze nalepené obložení v nejtenčím místě) najdeš v návodu k opravě. Pravidlem jsou 2 mm. Velmi časté jsou také kontrolní ukazatele v podobě ukazatele připevněného k brzdové páce. Ten ukazuje na vyznačené místo, které je zvýrazněno na opěrném štítku brzdy. Pokud ukazatel při sešlápnutí brzdového pedálu ukazuje na konec značky, jsou čelisti opotřebované a je třeba je vyměnit. Rozumné vyjádření o stavu brzd lze však učinit pouze při demontovaném zadním kole. Teprve pak je možné zkontrolovat skutečně celé obložení a odhalit případné zeskelnatělé, zaolejované (např. v důsledku vadných ložisek kol) nebo prasklé brzdové obložení. Vzhledem ke konstrukci se brzdové destičky simplexní brzdy opotřebovávají trochu na jedné straně, což je zcela normální.


Výměna brzdových čelistí bubnové brzdy - takto se to dělá

Krok 1: Vyjmutí nosné desky brzdy

Krok 1: Vyjmutí nosné desky brzdy

01 - Vyjmutí nosné desky brzdy

Po demontáži zadního kola lze z bubnu vytáhnout nosnou desku brzdy. 


Krok 2: Vypáčení starých brzdových čelistí

Krok 2: Vypáčení starých brzdových čelistí

02 - Vypáčení starých brzdových čelistí

Čelisti lze vypáčit širokým šroubovákem. Jednu ruku (navlečenou v rukavici) ale měj na čelistech a pružinách, ušetříš si tak rozsáhlé hledání pružin na podlaze garáže. Pružiny lze nyní snadno odpojit od starých brzdových čelistí. Pokud nejsou pružiny součástí dodávky nových čelistí, nikdy znovu nepoužívej zrezivělé, prodloužené (max. délka je uvedena v knize oprav) nebo poškozené pružiny! Pokud jsou pružiny stále v pořádku, očisti je pro opětovnou montáž. 


Krok 3: Vyčištění nosné desky brzdy čističem brzd

Krok 3: Vyčištění nosné desky brzdy čističem brzd

03 - Vyčistění nosné desky brzdy

Nyní je třeba vyčistit brzdový buben a nosnou desku brzdy čisticím prostředkem na brzdy, protože stejně jako při všech pracích na brzdách je třeba dbát na pečlivou čistotu.


Krok 4: Zajištění hladkého chodu brzdového hřídele a jeho namazání měděnou pastou

Krok 4: Zajištění hladkého chodu brzdového hřídele a jeho namazání měděnou pastou

04 - Zajištění hladkého chodu brzdového hřídele

Nyní, když je vše čisté a zbavené mastnoty, vyzkouší se hladký chod brzdového hřídele. Pokud se hřídel špatně otáčí, je třeba jej vyjmout, vyčistit a namazat. Demontáž hřídele není žádný velký problém, ve většině případů je třeba pouze vyjmout brzdovou páku a hřídel pak lze protlačit. Před vyšroubováním páky ale označ polohu páky na hřídeli pomocí důlčíku. 

Po vyčištění se hřídel lehce namaže měděnou pastou a znovu se vloží do kotevní desky brzdy. Nyní páku opět upevni ve vyznačené poloze.


Krok 5: Montáž nových čelistí

Krok 5: Montáž nových čelistí

05 - Montáž nových čelistí

Nové čelisti se na styčných plochách s opěrkou a brzdovou vačkou tence namažou měděnou pastou. Chceš-li nové čelisti znovu připevnit k nosné desce brzdy, nejprve zahákni pružiny. Nyní drž čelisti pod napětím jako V a přilož je k brzdové vačce a pevnému čepu. Nyní stiskni vnější okraje písmene V a mechanismus zapadne zpět na své místo. Pokud se na povrch obložení dostaly nečistoty z tvých rukou, krátce se odstraní pomocí smirkového papíru. Na závěr tohoto kroku zkontroluj, zda jsou pružiny a čelisti správně usazeny.


Krok 6: Kontrola brzdového bubnu, v případě potřeby vyhlazení smirkovým papírem

Krok 6: Kontrola brzdového bubnu, v případě potřeby vyhlazení smirkovým papírem

06 - Kontrola brzdového bubnu

Před nasazením nosné desky brzdy s novými čelistmi do bubnu zkontroluj, zda není brzdový buben poškozen. Lehké nánosy rzi a glazované povrchy lze odstranit smirkovým papírem.

Pokud je brzdový buben v oblasti brzdových destiček silně opotřebovaný a rozježděný, nezbývá než se obrátit na odborný servis. Zde lze odborně rozhodnout, zda lze brzdový buben osoustružit, nebo zda již byl překročen maximální průměr. V případě paprskového ráfku lze obnovit náboj kola. Pokud máš složené kolo, je jedinou možností koupě nového ráfku.


Krok 7: Nastavení volného chodu

Krok 7: Nastavení volného chodu

07 - Nastavení volného chodu

Nyní namontuj zadní kolo s brzdovou kotvou a brzdovou tyčí, správně napni řetěz a utáhni všechny šroubové spoje předepsaným momentem. Všechny stávající jednorázové závlačky, pokud nejsou trvalé, se musí vyměnit. 

Nyní seřiď brzdu, pravidlo pro volný chod je přibližně 5 mm až 10 mm vůle na pedálu (podívej se do příručky), dokud brzda nezabere. Je nutné správně nastavit vůli, jinak brzda reaguje příliš pozdě nebo se může při zahřátí dokonce zablokovat. Tato vůle se nastavuje na konci brzdové tyče pomocí seřizovací matice. 

Po seřízení několikrát ručně otoč zadním kolem a ujisti se, že se volně otáčí (motorka je zvednutá) a že nic nevázne. Pro dokončení své práce, seřiď nakonec spínač brzdových světel. Po uvolnění pojistné matice na spínači brzdových světel lze spínačem brzdových světel otáčet. Brzdové světlo by se mělo rozsvítit těsně před zahájením brzdění.


Pozor: Prvních 200 kilometrů je třeba se při "zaučování" renovované bubnové brzdy vyhnout silovému brzdění, pokud to dopravní situace dovolí. Nové brzdové destičky a brzdový buben si na sebe musí nejprve "zvyknout" obroušením.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar